|
TIPO |
Descrição |
ANO |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C., Neves, J. C., Casimiro, C., Santos, C. P., Carmo, P., Mendes, P., & Bila, V. (2022). Exploring the Feasibility of Game-Based Tangible Resources in the Teaching of Deaf Preschoolers and their Hearing Peers. JESMA, 2(1), 88-109. https://doi.org/10.51383/jesma.2022.34 |
2022 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C., Neves, J. C., & Damásio, M. J. (2022). The Pedagogical Value of Creating Accessible Games: A Case Study with Higher Education Students. Multimodal Technologies and Interaction, 6(2), 10. https://doi.org/10.3390/mti6020010 |
2022 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C. (2021). The Inclusion of People with Intellectual Disability in Media and Communication Research: Insights and Contributions from Haraway. Media Ethics Magazine, 33(1). |
2021 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Costa, C. & Sousa, C. (2021, June 24). Inclusion in Media Literacy Research: a Review with Children with Special Educational Needs. Paper presented at 8th International Congress of Audiovisual Researchers, Lisbon, Portugal. |
2021 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Neves, J. C., Santos, C. P., Sousa, C., & Mendes, J. (2021, June 25). An Hybrid Game-Based Inclusive Glossary: goals, concept and audiovisual contents. Paper presented at 8th International Congress of Audiovisual Researchers, Lisbon, Portugal. |
2021 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Sousa, C., Neves, J. C., Damásio, M. J. (2021). Research in serious games for people with intellectual disability: a meta-analysis study. Proceedings of the 13th International Conference on Disability, Virtual Reality & Associated Technologies (ICDVRAT). |
2021 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Sousa, C., Neves, J. C., Damásio, M. J. (2021). Participatory Game Creation for People with Intellectual Disability: Insights from an Action-Research Experience. IAMCR Nairobi 2021 - Rethinking borders and boundaries: Beyond the global/local dichotomy in communication studies. |
2021 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C., Fonseca, M., Mansuklal, S., Carvalho, J., Silva, D., Neves, P., Luz, F., Salvador, A., Costa, L., Oliveira, J., & Gamito, P. (2021). Game-based Learning for Psychological Intervention Related Skills: What Challenges? What Paths?. ECGBL 2021 Proceedings, 656-664. |
2021 |
Membros de comités internacionais reconhecidos |
IAMCR - International Association for Media and Communication Research [Member of Emerging Scholars Network; Media Education Research; and Participatory Communication Research Sections] |
2021 |
Prémio ou distinção relacionados com a actividade científica ou técnica |
Young Scholars Grant for the 8th European Communication Conference [Awarded by the European Communication Research and Education Association (ECREA)] |
2021 |
Publicação em actas com referee conferência nacional |
Sousa, C. & Luz, F. (2020). Conceção de um e-course sobre processos participativos na criação de jogos como estratégia de capacitação na área da Deficiência Intelectual. Atas do 5º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning, 359-366. https://estudogeral.sib.uc.pt/handle/10316/89364?mode=full |
2020 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C. (2020). Empowerment and ownership in intellectual disability gaming: review and reflections towards an able gaming perspective (2010-2020). International Journal of Film and Media Arts, 5(1). https://doi.org/10.24140/ijfma.v5.n1.02 |
2020 |
Capítulo de livro científico ou técnico |
Costa, C. & Sousa, C. (2020). Media and Information Literacy (MIL) for social integration of Portuguese youth. In J. M. P. Tornero, G. Orozco & E. Hamburguer (Eds.), MILID Yearbook 2018/2019 (103-116). UNESCO and Autonomous University of Barcelona (UAB). |
2020 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Sousa, C. & Luz, F. (2020). Developing a participatory game creation e-course in the field of Intellectual Disability. Proceedings of 2020 IEEE Conference on Games (CoG). https://doi.org/10.1109/CoG47356.2020.9231811 |
2020 |
Publicação em actas com referee conferência nacional |
Sousa, C. & Luz, F. (2020). Formação online e capacitação para a utilização, criação e co-criação de jogos como estratégia de inclusão de pessoas com deficiência intelectual: Experiências de um projeto europeu. Atas do V Encontro do ODDH. |
2020 |
Capítulo de livro científico ou técnico |
Costa, C., Tyner, K., & Sousa, C. (2020). Evaluation of the Effectiveness of Game Creation by Youth for Media and Information Literacy. In M. Farber (Ed.), Global Perspectives on Gameful and Playful Teaching and Learning, (pp. 193-209. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2015-4.ch009 |
2020 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C. & Costa, C. (2020). Game creation to promote media and information literacy (MIL) skills in basic education teachers. Revista Lusófona de Educação, 46, 139-152. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle46.09 |
2020 |
Capítulo de livro científico ou técnico |
Sousa, C. (2019) Media and ICT as Promoters of School Readiness: Beliefs from Parents and Young Children. In R. Brito & P. Dias (Eds.), Crianças, famílias e tecnologias. Que desafios? Que caminhos? (54-65). Lisboa: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. |
2019 |
Responsabilidade pela organização de evento científico de âmbito internacional |
MILT Conference ¿ Media Literacy for Living Together: The Future of Media and Learning in Participation (26/06/2019-28/06/2019), Universidade Lusófona (CICANT), Lisbon, Portugal [Conference ¿ Member of the Scientific Committee] |
2019 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Neves, J. & Sousa, C. (2019). Developing Pedagogical Videogames to Support Math Learning in Deaf Children: A Work in Progress (Phases 1-3). ECGBL 2019 Proceedings, 1019-1023. https://doi.org/10.34190/GBL.19.169 |
2019 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Sousa, C. & Costa, C. (2019, June 17). Game-Based Learning in Teachers Professional Development: Proposing a Game Creation Training to Promote Media and Information Literacy. Paper presented at MILT Conference: Media Literacy for Living Together, Lisbon, Portugal. |
2019 |
Publicação em actas com referee conferência nacional |
Costa, C., Sousa, C. & Tyner, K. (2019). Níveis de Literacia Mediática em estudantes do 2º e 3º ciclos do ensino básico em Portuga. Literacia, Media e Cidadania - Livro de Atas do 5º Congresso, 83-95. http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/3226/3120 |
2019 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C. (2019). Game Review: EVERYTHING, DAVID OREILLY (2017). Journal of Gaming and Virtual Worlds, 11(3), 333-337. https://doi.org/10.1386/jgvw.11.3.329_5 |
2019 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Costa, C., Marcelino, L., Neves, J., & Sousa, C. (2019). Games for Education of Deaf Students: A Systematic Literature Review. ECGBL 2019 Proceedings, 170-181. https://doi.org/10.34190/GBL.19.113 |
2019 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Sousa, C., Cardoso, D., Costa, C., & Tyner, K. (2018). Making Games, Making Literacy: A case-study in Formal Educational Contexts. ECGBL 2018 Proceedings, 608-615.
|
2018 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Sousa, C. & Costa, C. (2018). Videogames as a Learning Tool: Measuring the efficacy of Game-Based Learning Interventions. Revista Lusófona de Educação, 40, 199-210. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle40.13 |
2018 |
Capítulo de livro científico ou técnico |
Costa, C. & Sousa, C. (in press). Media and Information Literacy (MIL) for Social Integration of Portuguese Youth. In UNESCO MILID Yearbook 2017. Gothenburg, Sweden: NORDICOM |
2018 |
Capítulo de livro científico ou técnico |
Sousa, C. (in press). Media and ICT as Promoters of School Readiness: Beliefs from Parents and Young Children. In R. Brito and P. Dias (Eds.), Children, families and technology in todays society: What challenges? Which path?. Lisbon, Portugal: ESELx |
2018 |
Responsabilidade pela organização de evento científico de âmbito internacional |
Play2Learn ¿ The GamiLearning Conference (19/04/2018), Universidade Lusófona (CICANT), Lisbon, Portugal [Conference ¿ Member of the Organising Committee] |
2018 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Costa, C., Tyner, K., Henriques. S., & Sousa, C. (2018). Game Creation in Youth Media and Information Literacy Education. International Journal of Game-Based Learning, 8(2), 1-13. https://doi.org/10.4018/IJGBL.2018040101 |
2018 |
Membros de comités internacionais reconhecidos |
ECREA - European Communication Research and Education Association [Member of Young scholars network; Children, Youth and Media; Digital Games Research; and Gender and Communication Sections] |
2018 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Neves, J., Nunes, L., & Sousa, C. (2018, April 19). A Case Study of Production and Application of Video Games for Teaching Mathematics to Deaf People. Paper presented at Play2Learn 2018, Lisbon, Portugal. |
2018 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Costa, C., Tyner, K., Rosa, P. J., Sousa, C., & Henriques, S. (2018). Desenvolvimento e Validação da Escala de Literacia Mediática e Informacional para Alunos dos 2º e 3º Ciclos do Ensino Básico em Portugal. Revista Lusófona de Educação, 41, 11-28. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle41.01 |
2018 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Neves, J., Nunes, L., & Sousa, C. (2018). A Case Study of Production and Application of Video Games for Teaching Mathematics to Deaf People. Proceedings of Play2Learn - The GamiLearning Conference, 136-156. |
2018 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Costa, C., Tyner, K., Henriques, S., & Sousa, C. (2017). Games for Media and Information Literacy - Developing Media and Information Literacy skills in children through digital games creation. EDULEARN 17 Proceedings, 2997-3004. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.1627 |
2017 |
Conferência ou comunicação em evento científico nacional |
Henriques, S., Sousa, C. & Costa, C. (2017, May). Os Videojogos na Educação ¿ A perspetiva de Pais, Professores e Estudantes. Paper presented at 4º Congresso de Literacia Media e Cidadania, Porto, Portugal.
|
2017 |
Responsabilidade pela organização de evento científico de âmbito nacional |
Videogames 2017 ¿ Conference of Science and Arts of Videogames ¿ VJ2017 (23/11/2018-24/11/2017), Universidade Lusófona (HEI-Lab) & Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos, Lisbon, Portugal [Member of the Organising Committee] |
2017 |
Conferência ou comunicação em evento científico nacional |
Sousa, C., & Costa, C. (2017, November). Videogames as a Learning Tool: Measuring the efficacy of Game-Based Learning Interventions. Paper presented at Videogames 2017 - Conference of Sciences and Arts of Videogames, Lisbon, Portugal.
|
2017 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Henriques, S, Sousa, C., & Costa, C. (2017). Drivers and Motivations to Game-Based Learning approaches - A perspective from parents and teachers. INTED2017 Proceedings, 5722-5730. https://doi.org/10.21125/inted.2017.1342
|
2017 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Costa, C., Tyner, K., Henriques, S., & Sousa, C. (2017, September). Games for Media and Information Literacy - Developing Media and Information Literacy skills in children through digital games creation. Paper presented at Audiences 2030: Imagining a Future for Audiences, Lisbon, Portugal.
|
2017 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Costa, C., Tyner, K., Henriques, S., & Sousa, C. (2017). Digital Game Creation for Media and Information Literacy Development in Children. ECGBL 2017 Proceedings.
|
2017 |
Prémio ou distinção relacionados com a actividade científica ou técnica |
PhD Scholarship [Awarded by Lusófona University] |
2017 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Sousa, C., Henriques, S., & Costa, C. (2017). Are Videogames a waste of time? - A multi-stakeholder approach. EDULEARN 17 Proceedings, 2336-2341. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.1484 |
2017 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Costa, C., Sousa, C., Rogado, J., & Henriques, S. (2017). Playing Digital Security - Youth Voices on their Digital Rights. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 7(3), 11-25. https://doi.org/10.4018/IJGBL.2017070102 |
2017 |
Conferência ou comunicação em evento científico nacional |
Sousa, C., Feiteira, F., Faustino, B., Rosa, P., Oliveira, J., & Lopes, P. (2016, May). Os efeitos dos ¿Jogos Sérios¿ na Estimulação Cognitiva: um estudo de Metanálise. Paper presented at III Jornadas de Neuropsicologia Aplicada - EPCV, Lisbon, Portugal. |
2016 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Costa, C., Tyner, K., Sousa, C., & Henriques, S. (2016, July). Game-based learning and media literacy -A research methodology review. Paper presented at IAMCR Conference - Memory, Commemoration and Communication: Looking Back, Looking Forward, Leicester, United Kingdom.
|
2016 |
Artigo publicado em revista científica internacional com referee |
Costa, C., Tyner, K., Henriques. S., & Sousa, C. (2016). A Review of Research Questions, Theories and Methodologies for Game-Based Learning. Journal of Content, Community & Communication, 4(2), 2-16.
|
2016 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Costa, C., Tyner, K., Henriques, S., & Sousa, C. (2016, November).Games for Learning ¿ A research review (2010-2016). Paper presented at ECREA 2016 Conference, Prague, Czech Republic. |
2016 |
Publicação em actas com referee conferência internacional |
Rosa, P., Sousa, C., Faustino, B., Feiteira, F., Oliveira, J., & Lopes, P. (2016). The effect of virtual reality-based serious games in cognitive interventions. Proceedings of REHAB '16. https://doi.org/10.1145/3051 |
2016 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Rogado, J., Costa, C., Sousa, C., & Henriques, S. (2016, July). Inside the black-box: playing digital security. Workshop at Playful Learning Conference, Manchester, UK.
|
2016 |
Comunicação oral apresentada em evento científico internacional |
Costa, C., Rogado, J., Sousa, C., & Henriques, S.(2016, July). Inside the black-box: A path for children's rights in a digital connected presence. Paper presented at the IAMCR Pre Conference - Children¿s and Young People¿s Rights in the Digital Age, London, United Kingdom. |
2016 |
Prémio ou distinção relacionados com a actividade científica ou técnica |
Research Grant on the Scope of GamiLearning Project (UTAP-ICDT/IVC-ESCT/0020/2014) [Awarded by Fundação para a Ciência e para a Tecnologia, on the scope of the cooperation programme with the University of Texas at Austin] |
2015 |
Responsabilidade pela organização de evento científico de âmbito internacional |
III International Forum on Clinical Psychology (11/04/2013-13/04/2013), Sociedade Portuguesa de Psicologia Clínica, Lisbon, Portugal [Member of the Organising Committee].
|
2013 |