filmeu

Docente
Inês Godinho Mendes Viveiros Gil

Inês Godinho Mendes Viveiros Gil
ine***@ulusofona.pt
9917-C25E-FF71

Resume

Inês Gil completed her PhD in Esthétiques, sciences et technologies des arts in 2002 by Université Paris 8, She published her PhD on Cinematographic Atmosphere in 2005 by Edições Gulbenkian. She obtained a Masters in Esthétiques, sciences et technologies des arts in 1996 by Université Paris 8 and a Degree in Conservation and Restoration Cultural Heritage (Cinematographic and Photographic) in 1994 by the Centre National du Patrimoine (IFROA). She is an Associate Professor at Universidade Lusófona where she teaches cinema and photography since 2000. She is the Coordinator of the 2ª Cycle (Master's degree) in Film Heritage. She worked at the UCLA Film Archive (Los Angeles) from 1994 to 1997 on the preservation of the Night of the Hunter outtakes (Charles Laughton-1955) and was the coordinator of the Lisbon Photography Archive at the Portuguese Center of Photography in Lisbon until 2001. She was Coordinator of the Photography Course at Universidade Lusófona until 2017. She completed a Post-Doctorate in 2010, with a grant from FCT, on cinematographic patina and the use of Portuguese archival films in documentaries. She completed a 2nd post-doc on Time and Contemporary Cinema at the Catholic University of Lisbon in 2015. In 2019, she coordinated an exploratory project on Portuguese Scientific Cinema. In addition to regularly publishing academic articles and participations in congresses to present her research, she is a director of documentaries and installations in video art and regularly integrates juries of international film festivals.

Graus

  • Licence
    Conservação e Restauro do Património Cultural Cinematográfico e Fotográfico
  • Pós-doutoramento
    O Tempo como Revelação no Cinema: um Itinerário 1928-2012
  • Pós-doutoramento
    A Cor do Tempo. Arquivo e Cinema: o caso Português
  • Master
    Esthétiques, sciences et technologies des arts
  • Docteur
    Esthétiques, sciences et technologies des arts

Publicações

Journal article

  • 2012, O Som do Silêncio no Cinema e na Fotografia, O Som do Silêncio, Babilónia, Revista Lusófona de Línguas, Culturas e Tradução
  • 2012, Desfiguração e Transfiguração: da pintura de Francis Bacon aos filmes de Bill Morrison, Carl Einstein, Reflexões sobre arte e estética, Caleidoscópio, Revista de Comunicação e Cultura-Edições Universitárias Lusófonas
  • 2009, The Experience of the Religious through Silent Moving Image and the Silence of Bill Viola's Passions, Didaskalia, Revista da Faculdade de Teologia/Lisboa
  • 2009, Filme, Fotografia e Memória Invisível, Escrita, Memória, Arquivo RCL Revista de Comunicação e Linguagens

Book

  • 2005, A Atmosfera no Cinema, Inês Gil, Fundação Calouste Gulbenkian - FCT
  • 2002, A Sombra do Caçador. Do Storyboard à Direcção de Actores, Inês Gil, Edições Universitárias Lusófonas

Book chapter

  • 2021, Movements that only cinema can capture: in search of Portuguese science films , J. Sierra Sanchez & J. Gomes Pinto (Eds.), Audiovisual e indústrias criativas: presente e futuro, 2, McGraw Hill
  • 2021, Cientificamente: a divulgação científica enquanto processo criativo, A. M. de Vicente Domínguez & J. Sierra Sanchez (Eds.), La representación audiovisual de la ciencia en el entorno digital , McGraw Hil, McGraw Hill
  • 2020, A forca de viver em A Solidao do Corredor de fundo de Tony Richardson, SABER-SE CORPO, ensaios sobre desporto, cinema e motricidade, Universidade Católica Editora
  • 2016, The Secular Age of Film in Portugal, Religion and Culture in the Process of Global Change: Portuguese Perspectives/Series: Cultural heritage and contemporary change, 19, Washington, DC: Council for Research in Values and Philosophy
  • 2016, The Secular Age of Film in Portugal, Religion and Culture in the Process of Global Change: Portuguese Perspectives, 19, Washington, DC : Council for Research in Values and Philosophy
  • 2015, Sangue na Guelra: um retrato cinematográfico ao abandono escola, Metodologias Participativas: Os media e a educação
  • 2014, Approches d’un style spirituel au cinéma : Dans la brume de Sergei Loznitsa, Cinema: Journal of Philosophy and Moving Image, 4
  • 2014, A Imagem em Sofrimento da Fotografia Psiquiátrica, Olhares sobre a Cultura Visual da Medicina em Portugal.
  • 2012, Le passage dans l’œuvre de Bill Viola, L’imaginaire de l’apocalypse au cinéma, L’Harmattan

Online resource

  • 2020-09-26, (Re)Ligar-se pelo Cinema, http://arquivomunicipal.cm-lisboa.pt/fotos/editor2/Eventos/Lisboa%20Natura/catalogo_pt.pdf
  • 2012, Construction of the Sacred in the Moving Image, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/138308

Conference paper

  • 2009, Lugares Sagrados: Corpo e Sensualidade no Cinema, Arte e Eros
  • 2008, O Cinema Experimental e Abstracto: Brakhage, Warhol, Jack Smith e Bill Morrison, Arte e Abstração

Other output

  • 2019, Curtir a pele, Documentário - 75 min. In the center of Portugal, two women work in a leather factory that is in danger to close down Selected DocLisboa 2019 : Competição Nacional – Seleção Oficial. True/False Columbia USA 2020 DOKFest Munich 2020
  • 2015, Onde Moras?, Documentário - 70 min. A vida quotidiana de uma comunidade de religiosas dominicanas não convencionais no Convento do Lumiar.
  • 2014, Sangue na Guelra, Documentário - 75 minutos. O projeto escolar (Projeto 12/15) na Escola Intercultural de Almada para permitir a adolescentes em dificuldade de concluir o primeiro ciclo de estudos. Festivais: IndieLisboa 2014 (seleção oficial, secção Pulsar do Mundo

Email


Política de Cookies
Este website utiliza cookies para lhe proporcionar uma melhor experiência de navegação.
Aceitar
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small Logo EU small Logo PRR republica 150x50 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios