filmeu

Teacher
Ana Nuno

Ana Nuno
ben***@gmail.com
1516-B986-131A

Resume

Ana Benavente is Full Professor and President of the Ethics Committee of the Lusófona University of Humanities and Technologies, Lisbon, Coordinator of the Observatory of Education and Training Policies (OP.Edu), Integrated Researcher of the Centre for Interdisciplinary Studies in Education and Development (CeiED) in national and international projects. She did all her academic training in Switzerland and has a PhD, since 1985, in Education Sciences from the University of Geneva. She has been a Researcher at the Centre for Pedagogical Research of the Calouste Gulbenkian Foundation, a Lecturer and Chairperson of the Department of Education at the Faculty of Sciences of the University of Lisbon (FCUL) and a Principal Researcher in the area of Education at the Institute of Social Sciences of the University of Lisbon (ICS- UL). She has conducted action research projects and studies on school exclusion, construction of change processes and educational innovation, adult education and coordinated the first National Literacy Study. She was Vice-President (elected by Europe) of the General Council of the BIE (Bureau International de I'Éducation), UNESCO, Geneva (2001-2005), Member of the CERI Committee (Centre pour la Recherche et l'Innovation) of the OECD (1996-2002), Consultant of the ADEA (Agence pour le Développement de l'Éducation en Afrique (since 2003), World Bank Consultant for education in sub-Saharan Africa (2008), Member of the Portuguese Parliament (1995-2005). She was Secretary of State for Education (1995-2001) in the XIII and XIV Constitutional Governments, presided over by the Prime Minister António Guterres, current UN Secretary General. Government representative to international agencies in Europe, Africa, America, Australia and Japan. With a vast published work and hundreds of participations in Colloquiums, Conferences and Congresses, national and international. Currently, she continues her research and consulting activities in national and international projects. Member of the Board of Trustees of ISCTE-IUL, since 2018. Member of the External Advisory Board of CIES/ISCTE-IUL, since 2018.

Graus

  • Doktor (PhD)
    Sciences de l'Education
  • Licence
    Licence en sciences de l'éducation
  • Diplôme d´études supérieures
    Psychologie Génétique
  • Doutoramento
    Ciências da Educação
  • Doutoramento
    Educação
  • Doutoramento
    Educação
  • Mestrado
    Administração, Acompanhamento e Regulação da Educação
  • Mestrado
    Administração, Acompanhamento e Regulação da Educação
  • Mestrado
    Ciências da Educação
  • Mestrado
    Ciências da Educação
  • Mestrado
    Ciências da Educação
  • Mestrado
    Ciências da Educação
  • Doutoramento
    Educação
  • Doutoramento
    Metodologia das Ciências
  • Doutoramento
    Sociologia

Publicações

Artigo em revista

  • 2020-05-28, Políticas educativas nos tempos actuais, LAPLAGE EM REVISTA
  • 2020-04-21, Políticas educativas nos tempos actuais: desafios e paradoxos, Laplage em Revista
  • 2020-04-10, Políticas educativas nos tempos actuais: desafios e paradoxos, Laplage em Revista
  • 2016-07, A Instituição Escolar no séc. XXI ou “Tudo é política”: reflexões, in Revista ELO.23, Revista ELO.23
  • 2015, Crise, Austeridade e Educação em Portugal (2011-2014) , Revista Investigar em Educação
  • 2015, "O que Investigar em Educação", in Revista Lusófona de Educação, nº 29, Revista Lusófona de Educação
  • 2008-06, Lutte contre la pauvreté et éducation pour l’inclusion , Revista Perspectives
  • 2008, Training teachers as key players in poverty alleviation, Prospects
  • 2008, Introduction to the open file, Prospects
  • 2008, Good practices for transforming education, Prospects
  • 2008, Conclusions, Prospects
  • 2008, A roadmap for action, Prospects
  • 2006, The education charter for the future: A strategic tool for education quality in Portugal, Prospects
  • 2004, O pacto educativo para o futuro: um instrumento estratégico para o desenvolvimento educativo em Portugal , Revista Iberoamericana de Educación
  • 2000, Modalités de travail en dyades et conduites à des tâches d'algèbre chez des élèves portugais
  • 1997, Direitos dos cidadãos em Portugal: conhecimentos e opiniões
  • 1993, Educação, Participação e Democracia: Valores e práticas na instituição escolar
  • 1990, Práticas de mudança e de investigação: conhecimento e intervenção na escola primária
  • 1989, Que sociologia na formação de professores?
  • 1989, A reforma do ensino: um processo social

Tese / Dissertação

  • 2019, Mestrado, Formação de professores de jovens e adultos para o uso das tecnologias da informação e comunicação
  • 2016, Doutoramento, A ''realidade'' e as esperanças dos estudantes da Escola Superior Politécnica do Namibe, Angola
  • 2015, Mestrado, Educação integral : múltiplos olhares dos sujeitos no cotidiano da escola
  • 2013, Mestrado, A liderança escolar : diferentes olhares : Portugal 2013
  • 2013, Doutoramento, A formação profissional na criação de autoemprego nas regiões periféricas: Cabo Verde – Ilha de Santiago (2005 a 2010)
  • 1998, Doutoramento, Professor : o início da prática profissional
  • 1996, Mestrado, Os discursos nas práticas de cuidados de enfermagem : contributo para a análise das representações sociais de enfermagem
  • 1996, Doutoramento, O movimento informático nas escolas portuguesas: análise sociológica do caso do projecto Minerva
  • 1994, Doutoramento, O papel da interacção entre pares na resolução de tarefas matemáticas : trabalho em diáde vs. trabalho individual, em contexto escolar
  • 1992, Mestrado, A escola na inserção social e profissional dos jovens : Portugal anos 90 : análise dos discursos actores sociais
  • 1991, Mestrado, Centros de recursos educativos : potencialidades e actualidade

Livro

  • 2018, Retrato da investigação no ISCTE – IUL, Benavente, Ana
  • 2013, Escola em Tempos de Crise: problemas desafios e perspectivas., Benavente, Ana, Edições Universitárias Lusófonas
  • 2012, Cientistas Sociais e Responsabilidade Social no Mundo Actual, Benavente, Ana
  • 2011, Pátria Utópica. O Grupo de Genebra Revisitado, Benavente, Ana; BARRETO, ANTONIO, Bizâncio
  • 2004, Educação e Conhecimento: a experiência dos que avançaram , Benavente, Ana
  • 2004, Education,economy and development: learning from successful cases, Benavente, Ana
  • 2000, Do Outro Lado da Escola, 2ª, Benavente, Ana
  • 1999, Escola professoras e processos de mudança , Benavente, Ana, Livros Horizonte
  • 1996, A Literacia em Portugal. Resultados de uma pesquisa extensiva e monografia, Benavente, Ana, Fundação Calouste Gulbekian
  • 1994, Renunciar à escola – o abandono escolar no ensino básico , Benavente, Ana, Fim de Século
  • 1980, Obsta´culos ao sucesso na escola prima´ria , Benavente, Ana; Correia, Adelaide Pinto
  • 1979, Escola primária portuguesa: 4 histórias de liberdade , Benavente, Ana, Livros Horizonte
  • 1979, Educação popular em Portugal: 1974-1976 , Benavente, Ana, Livros Horizonte
  • 1978, Expériences d'éducation populaire au Portugal, 1974-1976, Benavente, Ana; Melo, Alberto, Unesco
  • 1976, A Escola na sociedade de classes – o insucesso escolar, Benavente, Ana, Livros Horizonte

Capítulo de livro

  • 2017, Exílios. 2: Testemunhos de exilados e desertores portugueses (1961-1974), Exílios. 2: Testemunhos de exilados e desertores portugueses (1961-1974)
  • 2014, PARA UMA ESCOLA COM SENTIDO: de Gutemberg a Google, Espaços-mundo e educação: desafios no Brasil e em Portugal
  • 2014, A Educação Permanente, Manifesto Político nas Encruzilhadas da Humanidade: um desafio actual, Espaços Mundo e Educação: desafios no Brasil e em Portugal, Editora da Universidade Federal de Paraíba

Edição de livro

  • 2014

Relatório

  • 2016, Educação 2016: Transição e Expectativas. Relatório anual do OP.Edu.
  • 2015, “Retrato da Investigação Científica no ISCTE”, Conselho Geral do ISCTE
  • 2015, Menos Estado social, uma Escola mais desigual. Relatório anual do OP-Edu.
  • 2014, O estado da Educação num Estado intervencionado - Portugal 2014. Relatório anual do OP.Edu.
  • 2013, Educação Levanta-te e luta – 2 anos de governo de direita ao serviço da troika

Recurso online

  • 2013, Os anos negros da escola pública em Portugal, http://www.op-edu.eu/artigo/os-anos-negros-da-escola-publica-em-portugal)

Email


Cookie Policy
This site uses cookies to offer you a better browsing experience.
Accept
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small Logo EU small Logo PRR republica 150x50 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios