Docente
Resume
Maria Neves Gonçalves is Coordinating Professor at the Lusophone Polytechnic Institute. PhD in Educational Sciences from the University of Évora. The Master's degree in Educational Sciences from the Lusophone University of Humanities and Technologies. A Degree in Romanesque Philology from the University of Coimbra. Pós- doc in History of Education. Pos-doc in Social-History. She is director of the Lusophony School of Education. (ESEL-IPLUSO). She is editor of the Lusophone Education Journal. She is part of the Coordinating Committee of the UNESCO Chair - ULHT Education, Citizenship and Cultural Diversity. Integrated projects funded by FCT and integrates Erasmus+ projects. She has published several articles in specialized international journals. In her professional activities, she has collaborated in several scientific networks.
Graus
-
Pós-GraduaçãoThe beginnings of civic education in Portugal
-
LicenciaturaFilologia Românica
-
Pós-GraduaçãoAdministração Educacional.
-
Pós-GraduaçãoPós-Graduate in Civic Education
-
MestradoCiências da Educação
-
DoutoramentoEducação
-
MestradoCiências da Educação
-
Pós-doutoramentoPós- Doutoramento - History of Education
-
Pós-doutoramentoPos- doutoramento Social-History
-
DoutoramentoCiências da Educação
Publicações
Edição de número de revista
- Editorial, Revista Lusófona de Educação, 54
- Editorial, Revista Lusófona de Educação, 36,
- Editorial, Revista Lusófona de Educação, 35,
- Editorial, 55
- Editorial
Resumo em conferência
- 2023-01-31, Ser Educador de Infância e ser Professor é, hoje, uma profissão atrativa? , XXX Colóquio AFIRSE 2023
- 2022-12-10, Imaginários educacionais na imprensa estudantil- O Académico e Academia Portuguesa, XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
- 2022-11-01, Digital literacy in times of pandemic. What learning? An exploratory study with secondary school students.
- 2022-09-30, O colonial: um circuito informativo entre Portugal e os domínios ultramarinos em finais da Monarquia
- 2022-07-31, Impactos da Covid-19: perceções de estudantes do ensino superior em Angola e Portugal, 2º Congresso de Angolanística
- 2021-07-17, Covid-19 e ensino remoto - perceções de estudantes do ensino superior em Portugal
- 2021-07-02, Remote learning: strengths and weaknesses?
- 2021-03-02, O manual escolar e a sua centralidade educativa. , Jornada Virtual Internacional em Pesquisa Científica: instituições, saberes pedagógicos e práticas escolares (
Poster em conferência
- 2022-11-07, Digital literacy in times of pandemic. What learning? An exploratory study with secondary school students. ICERI2022: 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilha. 7-9 Nov., ICERI2022: 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation.
- 2022-11-07, Covid 19 and emergency remote teaching: a comparative exploratory study in portuguese and brazilian higher education. , ICERI2022: 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation.
- 2021-09-06, O pensamento crítico - as perceções dos idosos sobre a qualidade de vida durante a pandemia
Artigo em conferência
- 2022-11, DIGITAL LITERACY IN TIMES OF PANDEMIC. WHAT LEARNING? AN EXPLORATORY STUDY WITH SECONDARY SCHOOL STUDENTS
- 2022-11, COVID 19 AND EMERGENCY REMOTE TEACHING: A COMPARATIVE EXPLORATORY STUDY IN PORTUGUESE AND BRAZILIAN HIGHER EDUCATION
- 2022-02-25, O Académico - memórias e desafios no campo de luta estudantil
- 2021-11, REMOTE LEARNING AND DIGITAL LITERACIES AND COMPETENCES: A STUDY IN PORTUGAL
- 2021-11, EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE DIGITAL AGE: A STUDY IN PORTUGAL
- 2021-07, REMOTE LEARNING: STRENGTHS AND WEAKNESSES?
- 2021-03-01, Remote learning: strengths and weaknesses, Edulearn 21
- 2020-11, WHEN TECHNOLOGY MEETS PEDAGOGY. AN ERASMUS+ PROJECT PROPOSAL TO CREATE AN INTERDISCIPLINARY HIGHER EDUCATION MODEL
- 2020-11, HOW CAN NEW TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE COLLABORATE WITH EDUCATION? KNOWLEDGE AND RECOMMENDATIONS FROM EU STUDENTS AND TEACHERS
Artigo em revista
- 2022-05-31, As perceções dos adultos mais velhos no cenário pós-pandémico: um estudo realizado em Portugal, Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social
- 2022-04-01, Editorial, Revista Lusófona de Educação
- 2022-03-17, As perceções dos adultos mais velhos no cenário pós-pandémico: um estudo realizado em Portugal. , Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social
- 2022-01-01, As perceções dos idosos no cenário pós-pandémico- um estudo realizado em Portugal, Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social
- 2021-11-01, Recensão crítica Construire la paix par l’éducation: réseaux et mouvements internationaux, Revista Lusófona de Educação
- 2021-11-01, Editorial, Revista Lusófona de Educação
- 2021-11-01, Editorial , Revista Lusófona de Educação
- 2021-09-06, Co-creative epiphany of citizenship and health in the 1820 Liberal Revolution in Portugal, Paedagogica Historica
- 2021-09-01, Editorial, Revista Lusófona de Educação
- 2020-12-31, In The Mirror Game: Ubuntu Philosophy and Umbundu, INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTIDISCIPLINARY RESEARCH AND ANALYSIS
- 2020-12-01, Recensão crítica da obra La educación social en los extremos: justicia social y paradojas de la práctica, (orgs). Sánchez-Valverde, C. & Montané López, A.
- 2020-11-01, Notes de Lecture. Hernandez Díaz, (coord.), Influencias Suizas en la educación española e iberoamericana
- 2020-06-01, As (re)configurações da educação: a dimensão socioeducativa
- 2020-01-01, A emergência da cidadania no mar revoltoso do liberalismo, Investigar em Educação
- 2020-01-01, A emergência da cidadania no mar revoltoso do liberalismo, Investigar em Educação
- 2019-09-06, Para uma política educativa que seja capaz de se pensar e renovar: os maiores de 23, Revista @mbienteeducação
- 2019-03-02, A Formação de Professores em Angola: reflexões pós-coloniais,, Revista Transversos. 15, 31-46. DOI:10.12957/transversos.2019.41841
- 2019, Education in Human Rights: Conceptions and Educational Practices, Education Journal
- 2018-03-05, Higher education: linguistic competence under discussion, Journal of Education & Social Policy
- 2018-02-22, The Jesuits in Portugal: the communion of science and religion, Social and Education History
- 2018-02-01, The Jesuits in Portugal: the Communicion of Science and Religion, Social and Education History
- 2018-01-30, Para uma metacrítica da organização escolar, Laplage em Revista
- 2017-04-13, O Umbundo no poliedro linguístico angolano: a Língua Portuguesa no entrelaçamento do colonialismo e pós-colonialismo
- 2017, Topografia dos Direitos Humanos: indicadores da escola brasileira, EccoS – Revista Científica
- 2014-09, Pensar o homem como corpo: a cunhagem simbólica em Portugal e Espanha (século 19), História da Educação
- 2014-04-17, La Genèse du Mouvement Associatif du Corps Enseignant du lycée au Portugal (début du XXème siècle). , Social and Education History
- 2014-03-06, La Genèse du Mouvement Associatif du Corps Enseignant du lycée au Portugal (début du XXème siècle). , Social and Education History 3(2): 112-132.
- 2014-03-03, From Organic to Functional and Symbolic: Body Building in Civility Course Books in Portugal (1856-1919). A, American Journal of Educational Research. 3(III): 391-395
- 2013, Independent teaching work to cooperative teaching: A new paradigm introduced in the Portuguese educational system (1894-1895), Paedagogica Historica
- 2013, Editorial, Revista Lusofona de Educacao
- 2011, Editorial, Revista Lusofona de Educacao
- 2011, Associations and unions in education. Organization and struggles | Associativismo e sindicalismo em educação. Organização e lutas, Revista Lusofona de Educacao
- 2010, Maria Rita Lino Garnel (2004). A República de Sebastião de Magalhães Lima, Revista Lusofona de Educacao
- 2009, Knowledge and power of 1905 portuguese reform | Os saberes e poderes da reforma de 1905, Revista Lusofona de Educacao
- 2004-01-02, A pedagogia alemã e a imprensa pedagógica portuguesa como vasos comunicantes: o caso da revista Froebel., Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 24, juliol-desembre 2014: 17-27
Capítulo de livro
- 2022, A Cidadania N'O Jornal Escolar: O Perfil do Aluno à Saída da Escolaridade Obrigatória e as Soft Skills, Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania Global, Edições Universitárias Lusófona.
- 2021, The impact of Covid-19 on education: perceptions of Brazilian higher education students. , Lemann Foundation.