Docente
Catarina Patrício
Resume
Catarina Patrício (Lisbon, 1980) is a Visual Artist and a Researcher in Contemporary Culture and New Technologies at CICANT. Patrício holds a PhD in Communication Sciences from FCSH, University Nova of Lisbon, and her research on technics, warfare and cinema was granted with a fellowship provided by Portuguese Foundation for Science and Technology (2009-2014). Between 2015 and 2020 Patrício was a Post-Doc Fellow at ICNOVA with a FCT grant. With a master in Anthropology of Social Movements, FCSH, University Nova of Lisbon Patrício is graduated in Painting from the Faculty of Fine Arts University of Lisbon (FBA-UL: 1998-2003). Lecturer of Anthropology of Space at the Architectural Department at Lusófona University of Humanities and Technology (ECATI-ULHT) since 2010, Catarina Patrício develops her activity between artistic practices, teaching and scientific research.
Graus
-
LicenciaturaFine Arts - Painting
-
MestradoMSc Anthropology of Social Movements
-
Pós-doutoramentoPost-Doc in Communication Sciences - Contemporary Culture and Technologies
-
DoutoramentoPhD Communication Sciences-Contemporary Culture and New Technologies
Publicações
Artigo em conferência
- “Étant donnés: 1º la chute d’eau. 2º le gaz d’éclairage vs. L’Origine du monde”, 3º ciclo de conferências de Ciências de Arte: Arte e Eros
- Visual Deterrence: On Paul Virilio and the Information War, “Communication and Citizenship: Rethinking Crisis and Change”, International Association for Media and Communication Research (IAMCR),
- Post-industrial landscapes: smart cities as rhetorical territory / Paisagens pós-industriais: a cidade inteligente como território retórico, 1º Congresso Ibérico de semiótica
- Genealogia da percepção e a fabricação do sogenannte Mensh., Colóquio Tecnologias Culturais e Artes dos Media, In Memoriam Friedrich Kittler
- Da Guerra: desafios de uma investigação em cultura contemporânea e novas tecnologias, I Jornada de Doutorandos em Ciências da Comunicação e Estudos Culturais
- Carl Schmitt e Filoficções Cosmopolíticas, X Congresso Lusocom
- A abjecção e o informe em Francis Bacon, 2º Ciclo de Conferências de Ciências de Arte: Arte e Abstracção, Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa.
- A Técnica como Libertação Originária: ou da ferramenta enquanto invenção do humano, Colóquio Movimento e Mobilização Técnica
- 2019, Paisagens pós-industriais ; a cidade inteligente como território retórico
- 2018-04-26, Cities and Screens: Architecture and information in the age of transductive reproduction, 5th International Academic Conference on Places and Technologies
- 2015, Does the human brain really like ICT tools and being outdoors? A brief overview of the cognitive neuroscience perspective of the cyberparks concept (TU 1306)
- 2015, Cyberparks and Geoaesthetics: Reading Modern Technology after Nietzsche, ICiTy: Enhancing places through technology.
Arte visual
- uma paisagem de acontecimentos
- The night I killed Tommy
- Selotemachinas
- DROMOPOLIS
Artigo em revista
- 2022-04-17, vestir como impulso criativo das mudanças políticas:, Latitude
- 2018-04, Cities of the Future: Editor’s Introduction, Journal of Languages and Communication / Revista de Comunicação e Linguagens
- 2018-04, Cidades do Futuro: Introdução do Editor, Revista de Comunicação e Linguagens
- 2017, The Paralyzed Legislator: Crisis Of The Nomos Of The Earth / O Legislador Paralisado: Crise do nomos da Terra, Revista de Comunicação e Linguagens, 45
- 2015-05-01, The First World War and Total Mobilization: The Inevitability of Planetary Recruitment / A Primeira Grande Guerra e a Inevitabilidade do Recrutamento Planetário, Revista de Ciências Militares
- 2014-07, Fiction and Method: A science fiction tale and object-oriented ontology / A Ficção como Método: , INTERACT, Revista On-line de Arte, Cultura e Tecnologia
- 2013, On Simondon Mechanology / Notas sobre a Mecanologia de Gilbert Simondon, Interact: Revista On-line de Arte, Cultura e Tecnologia
- 2012, Industrialização da Percepção Artificial, Revista Lusófona de Arquitectura e Educação
- 2012, Feedback de Cablegate para o Jardim de Éden: A individuação do vírus de mutação tecnológica, Revista de Comunicação e Linguagens
Recurso online
- 2021-03, DEPOIMENTOS DE ARTISTAS. Testemunho da artista Catarina Patrício, para o MNAC, sobre o seu processo criativo., https://www.youtube.com/watch?v=yuL6UwG-1ns&t=35s
- 2014-12, Entrevista a Giuliana Bruno, https://www.ulusofona.pt/lessons/giuliana-bruno
- 2013, Entrevista a Pascal Chabot, por Catarina Patrício para a Interact , http://interact.com.pt/20/entrevista-a-pascal-chabot/
Exposição artística
- 2021-01-12, Promenade. A virtual walk through the realm of drawing, https://drawingroom.store/on-show/
- 2020-10-14, Drawing Room 2020 https://drawingroom.pt/
- 2020, Exposição colectiva 12º Prémio Amadeo de Souza-Cardoso,, Museu Municipal Amadeo de Souza-Cardoso
- 2018-05-17, Para além do zero e do um
- 2015, Two days before the day after tomorrow
- 2015, Caught in the Act: the (literary) imagiconography of Paula Rego, Curadoria Emília Ferreira
- 2013, 9º Prémio Amadeo de Souza Cardoso
- 2012, Uma Paisagem de Acontecimentos, Livraria Sá da Costa(Lisboa)
- 2012, A Ciência do Desenho, Casa da Cerca(Almada)
- 2010, Cabinet d’amateur, Sala do Veado, Museu de História Natural(Lisboa)
- 2009, Pavilhão de Portugal, HangART-7, Salzburg, HangART-7(Salzburg)
- 2008, all work and no play, Plataforma Revólver(Lisboa)
- 2008, V éme Biennale Méditerranéenne
- 2008, UP COMING SHOW
- 2008, Ouvertures d’ateliers d’artistes, 11e édition
- 2008, DROMOPOLIS, Largo do Camões(Lisboa)
- 2008, “Gravura Contemporânea FBAUL 1999-07”, , Sala do Veado, Museu de História Natural, 2008;(Lisboa)
- 2006, DruckArt, Kulturhus De Bijenkorf(Borne)
- 2006, DruckArt, Galeria Kaire Desine, Vilnius, 2006;(Vilnius)
- 2005, DruckArt
- 2004, Exposição do prémio Celpa/Vieira da Silva, Museu Arpad Szenes Vieira da Silva(Lisboa)
- 2002, Mostra Nacional Jovens Criadores 01
- 2001, Mostra Nacional Jovens Criadores 00
Tradução
- 2021, Reflexões dobre a Metafísica da Informação e as Perspectivas para a Humanidade à sua Luz, de Hermínio Martins
- 2019, (translation to portuguese:) So-called Nature: Friedrich Kittler and Ecological Media Materialism by Jussi Parika / A Assim chamada Natureza: Friedrich Kittler e o Materialismo dos Media Ecológicos) de Jussi Parika, Orfeu Negro
Capítulo de livro
- 2021, A Geoestética (de Baalbek a Palmira) e a Terra como Objeto Político, Crítica das Mediações Totais - Perspectivas expandidas dos media, Documenta
- 2020, The production of public open spaces and the deliberate exclusion of undesirables, Co-Creation of Public Open Places. Practice - Reflection - Learning, Edições Universitárias Lusófonas
- 2020, A atualidade na História do Futuro de Padre António Vieira, Imprensa da Universidade de Coimbra
- 2019, Heterotopic Landscapes: From GreenParks to Hybrid Territories, CyberParks – The Interface Between People, Places and Technology, Springer International Publishing
- 2019, A Gentrificação como Procedimento Global ; Gentrification as global procedure
- 2017, Smart-City: Cinema, Utopicidade e Governamentalidade na Cidade Pós-Industrial?, netativismo, Edições Universitários Lusófona
- 2015, Genealogia da Percepção e a Fabricação do Sogennante Mensch, Tecnologias Culturais e Artes dos Media, Maria Teresa Cruz, Maria Augusta Babo e José Gomes Pinto (Org.) , 1, Unyleya
- 2014, Expect the unexpected: Paul Virilio’s «Museum of Accidents». , La vitesse des signes., Collection Riflessi
- 2014, Da Contingência
- 2008, "Reciprocidade e Reprodutibilidade na Gravura e na Abjecção" in , "Ensayos sobre Reprodutibilidade; Ensaios sobre Reprodutibilidade", Editorial Universidad de Granada
Outra produção
- 2019-02, Co-directora da INTERACT – Revista Online de Arte, Cultura e Tecnologia entre fevereiro 2019 e Dezembro de 2020., A Interact é uma publicação digital editada pelo Centro de Estudos de Comunicação e Linguagens (CECL), atualmente integrado no pólo FCSH do ICNOVA: Centro de Investigação em Comunicação, Informação e Cultura Digital.
Artigo em revista (magazine)
- 2018, On Geoaesthetics in Film Form: from the paleolithic Rock Art of the Côa Valley Archaeological Park to Les Amours de la Pieuvre by Jean Painlevé, Cine Qua Non, Bilingual Arts Magazine, issue 10
- 2014-05, A Landscape / Uma Paisagem de Acontecimentos, Cine Qua Non, Bilingual Arts Magazine, issue 8
- 2010-09-21, "Mapeamento de uma arte político-social: Untitled, de Paula Rego" , Le Monde Diplomatique
Tese / Dissertação
- 2014-10-20, Doutoramento, Dissuasão Visual: Arte, Cinema, Cronopolítica e Guerra em Directo
- 2007, Mestrado, Untitled : antropologia, arte e abjeção no aborto clandestino em Portugal
Livro
- 2014, O Resto e o Gesto / The Rest and the Gesture (The Catalogue), Patrício, Catarina