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Docente
Vitor Manuel Neves Duarte Teodoro

Vitor Manuel Neves Duarte Teodoro
vit***@ulusofona.pt
2A19-1E93-4EC2
0000-0002-0314-1883

Resume

Vitor Duarte Teodoro. Completed the Doutoramento in Doutoramento em Ciências da Educação in 2003 by Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia and Licenciatura in Física, Ramo Educacional in 1978 by Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências. Is Associate Professor in Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento and (Retired) in Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia. Published 12 articles in journals. Has 9 section(s) of books. In their professional activities interacted with 117 collaborator(s) co-authorship of scientific papers. In his curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: Ciências Físico-Químicas; Numeracia; Ciência; Tecnologia; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais; Aprendizagem e ensino; Ambientes interactivos; Modelação computacional; Física; Matemática; Educação e Tecnologia; Ambiente interativo on-line; LMS; Aprendizagem colaborativa; Education and technology; Interactive online environments; LMS platform; Collaborative learning; physics education; modelling; Ensino das Ciências; Tecnologias na aprendizagem; Circuitos elétricos; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação; learning spaces; school Science laboratories; activity theory; secondary education; active learning; school building and architecture; Energia; Diferença de potencial; Tensão elétrica; Resistência elétrica; Educação em ciências; Interdisciplinaridade; Investigação-ação; Ciências Naturais; Português; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Outras Ciências Sociais; Teoria da Relatividade Restrita; Ensino Secundário; conceções alternativas; ensino e aprendizagem de física; Ensino da física; Ensino da química; Prática profissional supervisionada; Capacidade de interpretação de dados; Educação de adultos; Workflow; Moodle; Equipa técnico-pedagógica; Educação para a saúde; Educação; Saúde; Promoção da saúde; Escolas promotoras de saúde; PESES; Estágio pedagógico; Ensino de física e química; Representações sociais; Atitudes; Formação TIC; Força; Impulsão; Simulação; Atividades extracurriculares; Rendimento académico; Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologias; Ensino da Física e da Química; Physics; Mathematics; Education; Computational Modelling; Energia mecânica; Conservação de energia; Dissipação de energia; Ensino; Substância; Natureza corpuscular; Reações químicas; Aprendizagem cooperativa; Ensino profissional; Diferenciação pedagógica; Leccionar ciências; Insucesso escolar; Abandono escolar; Alunos; Famílias; Professores; Escola; Física e Química A; Escolhas de percurso escolar; Ciências e Tecnologias; Ensino da Física; Super heróis; Currículo da Física; Modellus; Tracker; Cinemática; Dinâmica; Ensino de física e de química; Actividade laboratorial; Abordagem “Desafio CSI” densidade; Grupo experimental e grupo de controlo; Actividades motivadoras; Fichas de reforço; Trabalho de investigação; Motivar os alunos; Aprendizagem; Modelação Computacional; Engenharia; Matematics; Computational Geosciences; Meteorology; Blogues; Criar um blogue; Novas tecnologias; Sala de aula; Ensino de química; Ensino de física; Mestrado em Ensino; Motivação; Atitude; Construção histórica; Calculus; Mathematical analysis; Computers; Technology; Active learning; Mestrado em ensino; Som; Equilíbrio químico; Ensino experimental das ciências; Evaluation models; Measurement techniques; Test building; Data analysis; Educational and evaluation standards; Física e Química; Graficacia; Conceções alternativas; Conceções erróneas; Gráficos; Avaliação; Aprendizagens; Competências; Projetos; Ciências físico-químicas; Física e química A; Motivação escolar; Resultados escolares; Projeto transversalidades; Science; Computational modelling; education; Simuladores; Astronomia; Imagem; Ensino das ciências; Ensino da astr

Graus

  • Doutoramento
    Doutoramento em Ciências da Educação
  • Licenciatura
    Física, Ramo Educacional

Publicações

Software

Journal article

  • 2022-12-20, Comparative indices of the education quality from the opinions of teachers and principals in TALIS 2018, Cogent Education
  • 2021-12-20, A indisciplina escolar na imprensa: O jornal Público entre 2011 e 2015, Education Policy Analysis Archives
  • 2019-01, A simple pendulum studied with a low-cost wireless acquisition board, Physics Education
  • 2018-12-13, Inovar e promover o ensino da Matemática com recurso à Astronomia, Zetetike
  • 2013, Nota Introdutória
  • 2013, Nota Introdutória
  • 2013, Nota Introdutória
  • 2013, Nota Introdutória
  • 2013, Modelação computacional, ambientes interactivos e o ensino da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática
  • 2013, Modelação computacional, ambientes interactivos e o ensino da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática
  • 2013, Modelação computacional, ambientes interactivos e o ensino da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática
  • 2012, Preface of the "Symposium on modelling, computers and interactive environments in science and mathematics education", AIP Conference Proceedings
  • 2010-06-23, Improving Learning in Science and Mathematics with Exploratory and Interactive Computational Modelling
  • 2010-06-23, Computational Modelling with Modellus: An Enhancement Vector for the General University Physics Course
  • 2008, Demonstração e prática mental na aquisição de habilidades motoras
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  • 2004, Playing Newtonian Games with Modellus

Thesis / Dissertation

  • 2018, Master, A Aprendizagem da Física no 3.º Ciclo do Ensino Básico
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  • 2017, PhD, Sobre o Ensino da Teoria da Relatividade Restrita
  • 2017, PhD, Sobre o Ensino da Teoria da Relatividade Restrita
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  • 2017, PhD, Analysing activities in the Portuguese secondary schools’ Science Learning Studios
  • 2017, PhD, Analysing activities in the Portuguese secondary schools’ Science Learning Studios
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  • 2017, Master, Uma perspetiva interdisciplinar no ensino das Ciências Naturais. Trabalho de Projeto
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  • 2017, Master, RELATÓRIO DE ATIVIDADE PROFISSIONAL E UMA ABORDAGEM PRÁTICA DO ENSINO DE CIRCUITOS ELÉTRICOS NO ENSINO BÁSICO E SECUNDÁRIO
  • 2017, Master, RELATÓRIO DE ATIVIDADE PROFISSIONAL E UMA ABORDAGEM PRÁTICA DO ENSINO DE CIRCUITOS ELÉTRICOS NO ENSINO BÁSICO E SECUNDÁRIO
  • 2017, Master, RELATÓRIO DE ATIVIDADE PROFISSIONAL E UMA ABORDAGEM PRÁTICA DO ENSINO DE CIRCUITOS ELÉTRICOS NO ENSINO BÁSICO E SECUNDÁRIO
  • 2015, Master, Workflow para a implementação de um curso de Educação e Formação de Adultos – Nível Secundário (certificação escolar)
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  • 2015, Master, Relatório de prática profissional e estudo sobre a relação das atividades extracurriculares com o rendimento académico
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  • 2015, Master, Relatório de estágio e um Estudo sobre a relação entre a Matemática e as Ciências Físico-Químicas
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  • 2015, Master, Relatório de estágio de iniciação à prática profissional e um estudo sobre a Educação para a Saúde
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  • 2015, Master, Relatório de estágio
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  • 2015, Master, Relatório da Prática Profissional
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  • 2015, Master, Ensino da Física e da Química e um estudo sobre a numeracia na aprendizagem de Ciências Físico-Químicas
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  • 2015, Master, Ensino da Física e da Química e um estudo sobre a numeracia na aprendizagem de Ciências Físico-Químicas
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  • 2014, Master, Relatório profissional. O currículo das ciências e um estudo de caso.
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  • 2014, Master, Relatório profissional e um estudo sobre “explicar e representar reações químicas no 8.º Ano”
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  • 2014, Master, Relatório de estágio prática profissional e investigação educacional
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  • 2014, Master, Relatório de estágio
  • 2014, Master, Relatório de estágio
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  • 2014, Master, Relatório de atividade profissional e uma comparação do estudo da conservação de energia através de um sensor de movimento e de análise de vídeo
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  • 2014, Master, Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Física e Química do 3.º ciclo do Ensino Básico e Secundário
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  • 2014, Master, Relatório Profissional
  • 2014, Master, Relatório Profissional
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  • 2014, Master, O insucesso escolar e as variáveis sócio familiares
  • 2014, Master, O insucesso escolar e as variáveis sócio familiares
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  • 2014, Master, A aprendizagem cooperativa: abordagem diferenciada no ensino da Física e da Química. Relatório de estágio
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  • 2013, PhD, The national physics and chemistry exams and the learning of sciences
  • 2013, PhD, An approach to teach Calculus/Mathematical Analysis (for engineering students) using computers and active learning – its conception, development of materials and evaluation
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  • 2013, Master, Vantagens da Ciência extracurricular: planificação e desenvolvimento de actividades práticas numa abordagem inquiry-based
  • 2013, Master, Relatório de Estágio de Dissertação para obtenção do grau de Mestre em Ensino da Física e Química
  • 2013, Master, Relatório de Estágio de Dissertação para obtenção do grau de Mestre em Ensino da Física e Química
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  • 2013, Master, Relatório de Estágio
  • 2013, Master, Relatório de Estágio
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  • 2013, Master, Relatório da prática profissional e um estudo sobre “Aquisição do conhecimento e desenvolvimento de competências dos alunos na disciplina de Física 12.° ano
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  • 2013, Master, Ensino da física e da química e a motivação escolar dos alunos a ciências físico-químicas: relatório de estágio
  • 2013, Master, Ensino da física e da química e a motivação escolar dos alunos a ciências físico-químicas: relatório de estágio
  • 2013, Master, Ensino da física e da química e a motivação escolar dos alunos a ciências físico-químicas: relatório de estágio
  • 2013, Master, Ensino da Física e da Química e as conceções alternativas dos alunos na interpretação de gráficos
  • 2013, Master, Ensino da Física e da Química e as conceções alternativas dos alunos na interpretação de gráficos
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  • 2013, Master, Ensino da Física e da Química e as concepções alternativas dos alunos do ensino secundário sobre o conceito de energia: relatório de estágio
  • 2013, Master, Ensino da Física e da Química e as concepções alternativas dos alunos do ensino secundário sobre o conceito de energia: relatório de estágio
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  • 2013, Master, Blogues na educação
  • 2012, PhD, Aprendizagem e trabalho colaborativo numa plataforma online numa escola básica do 2.º e 3.º ciclos. Um estudo de caso.
  • 2012, PhD, Aprendizagem e trabalho colaborativo numa plataforma online numa escola básica do 2.º e 3.º ciclos. Um estudo de caso.
  • 2012, PhD, Aprendizagem e trabalho colaborativo numa plataforma online numa escola básica do 2.º e 3.º ciclos. Um estudo de caso.
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  • 2012, Master, Relatório de estágio: prática profissional e investigação educacional
  • 2012, Master, Relatório de estágio: prática profissional e investigação educacional
  • 2012, Master, Relatório de estágio: prática profissional e investigação educacional
  • 2012, Master, Relatório de estágio
  • 2012, Master, Relatório de estágio
  • 2012, Master, Relatório de estágio
  • 2012, Master, Relatório de Atividade Profissional e uma comparação entre o ensino da Física e da Química no ensino secundário em Portugal e Ciências em Inglaterra
  • 2012, Master, Relatório de Atividade Profissional e uma comparação entre o ensino da Física e da Química no ensino secundário em Portugal e Ciências em Inglaterra
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  • 2012, Master, Concepções alternativas em ciência: um instrumento de diagnóstico
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  • 2012, Master, Avaliação de conceções alternativas no ensino de Astronomia
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  • 2012, Master, A tecnologia no ensino do “Universo” no 7.°Ano de Escolaridade
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  • 2012, Master, A análise digital de vídeo e software exploratório no ensino da Física
  • 2012, Master, A análise digital de vídeo e software exploratório no ensino da Física
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  • 2011, Master, Relatório de estágio, incluindo um estudo sobre concepções alternativas sobre som
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  • 2011, Master, Relatório de estágio prática profissional e investigação educacional
  • 2011, Master, Relatório de estágio prática profissional e investigação educacional
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  • 2011, Master, Ambiente e sustentabilidade: o ponto de vista dos alunos
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  • 2010, Master, Relatório de estágio
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  • 2010, Master, Desenvolvimento de tintas fotocrómicas para aplicação em embalagens inteligentes
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  • 2008, PhD, Children, space, and the urban street: an ethnomathematics posture
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  • 2008, Master, O ensino da Física em Portugal na sequência da reforma de 1947
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  • 2008, Master, Construção e utilização de equipamentos de baixo custo para ensino de Física
  • 2008, Master, Construção e utilização de equipamentos de baixo custo para ensino de Física
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  • 2008, Master, Avaliação da formação contínua de professores no Distrito de Setúbal
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  • 2008, Master, A internet na formação inicial de professores: um estudo em pesquisa da informação
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  • 2006, Master, Os outros ouvem. eu não. : a utilização das tecnologias da informação e da comunicação no ensino-aprendizagen de física a alunos surdos
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  • 2002, PhD, Modellus: Learning Physics with Mathematical Modelling
  • 2002, PhD, Modellus: Learning Physics with Mathematical Modelling
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Book

  • 1988, População Escolar Directa e Indirectamente Ligada à Emigração, Maria Beatriz Rocha-Trindade; Luís Vicente Baptista; Maria Luísa Sobral Mendes; Vítor Duarte Teodoro, Universidade Aberta
  • 1984, Guia Prático do Sistema Educativo, Teodoro, António; Graça Fernandes; Teodoro, Vitor Duarte, Plátano Editora

Book chapter

  • Learning introductory physics with computational modelling and interactive environments, University of Jyvaskyla, International Group of Research in Physics Education (GIREP)
  • Learning introductory physics with computational modelling and interactive environments, University of Jyvaskyla, International Group of Research in Physics Education (GIREP)
  • Integrating computational modelling in science, technology, engineering and mathematics education, Springer
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  • Improving learning in science and mathematics with exploratory and interactive computational modelling, Springer
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  • 2022, Testing PISA tests, Critical Perspectives on PISA as a Means of Global Governance, Routledge
  • 2022, PISA in media discourse, Critical Perspectives on PISA as a Means of Global Governance, Routledge
  • 2022, How PISA is present in the scientific production, Critical Perspectives on PISA as a Means of Global Governance, Routledge
  • 2020, Promoting Integrated STEM Tasks in the Framework of Teachers’ Professional Development in Portugal, Integrated Approaches to STEM Education, Springer International Publishing
  • 2013, Integrating computational modelling in science, technology, engineering and mathematics education, Springer
  • 2012, Learning introductory physics with computational modelling and interactive environments, University of Jyvaskyla, International Group of Research in Physics Education (GIREP)
  • 2011, Improving learning in science and mathematics with exploratory and interactive computational modelling, Springer

Report

  • 2021, Índice de Propensão TEIP (Territórios Educativos de Intervenção Prioritária)
  • 2019, Escolas TEIP (Territórios Educativos de Intervenção Prioritária) Evolução de resultados nas Unidades Orgânicas que integram os Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP 3), https://www.dge.mec.pt/avaliacao-1

Conference paper

  • 2021-03, THE INTEGRATED CURRICULUM: AN INNOVATIVE PEDAGOGICAL PROPOSAL

Other output

  • 2018, Tendências Recentes na Concepção e Utilização de Laboratórios Escolares, Entre 2007 e 2011, no âmbito do Programa de Modernização do Parque Escolar, conduzido pelo Ministério da Educação, foram renovados os espaços para o ensino das ciências em mais de uma centena de escolas. Essa renovação foi precedida da análise das tendências na concepção de laboratórios escolares em diversos países, nomeadamente no Reino Unido, em que a actividade experimental tem uma forte t
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  • 2014, Teaching physics and mathematics for earth sciences with computational modelling, Modern research and other professional activities in many earth sciences areas require advanced knowledge about mathematical physics models and scientific computation methods and tools. Learning such advanced knowledge skills is a difficult cognitive process that progressively should bring up a strong background in physics, mathematics and scientific computation that is appropriately adjusted to e
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  • 2013, Modelação computacional, ambientes interactivos e o ensino da ciência, tecnologia, engenharia e matemática., Nas diversas áreas da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática a construção de conhecimento envolve processos de investigação baseados em acções de modelação que equilibram elementos teóricos, experimentais e computacionais. Os correspondentes ambientes, currículos e recursos de aprendizagem devem por isso estruturar-se em torno de metodologias pedagógicas baseadas nos processos de investigaçã
  • 2013, Modelação computacional, ambientes interactivos e o ensino da ciência, tecnologia, engenharia e matemática., Nas diversas áreas da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática a construção de conhecimento envolve processos de investigação baseados em acções de modelação que equilibram elementos teóricos, experimentais e computacionais. Os correspondentes ambientes, currículos e recursos de aprendizagem devem por isso estruturar-se em torno de metodologias pedagógicas baseadas nos processos de investigaçã
  • 2013, Modelação computacional, ambientes interactivos e o ensino da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática, Nas diversas áreas da Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática a construção de conhecimento envolve processos de investigação baseados em acções de modelação que equilibram elementos teóricos, experimentais e computacionais. Os correspondentes ambientes, currículos e recursos de aprendizagem devem por isso estruturar-se em torno de metodologias pedagógicas baseadas nos processos de investigaçã
  • 2013, Dossier Perspectivas e Desafios para a Educação em Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática: Nota introdutória, Apresentação do número 25 da Revista Lusófona de Educação, pelos editores
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  • 2013, Dossier Perspectivas e Desafios para a Educação em Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática: Nota introdutória, Apresentação do número 25 da Revista Lusófona de Educação, pelos editores
  • 2012, Improving science and mathematics education with computational modelling in interactive engagement environments, A teaching approach aiming at an epistemologically balanced integration of computational modelling in science and mathematics education is presented. The approach is based on interactive engagement learning activities built around computational modelling experiments that span the range of different kinds of modelling from explorative to expressive modelling. The activities are designed to make a p
  • 2012, Improving science and mathematics education with computational modelling in interactive engagement environments, A teaching approach aiming at an epistemologically balanced integration of computational modelling in science and mathematics education is presented. The approach is based on interactive engagement learning activities built around computational modelling experiments that span the range of different kinds of modelling from explorative to expressive modelling. The activities are designed to make a p
  • 2012, Improving science and mathematics education with computational modelling in interactive engagement environments, A teaching approach aiming at an epistemologically balanced integration of computational modelling in science and mathematics education is presented. The approach is based on interactive engagement learning activities built around computational modelling experiments that span the range of different kinds of modelling from explorative to expressive modelling. The activities are designed to make a p
  • 2011, Mathematical modelling in science and mathematics education, Scientific research involves mathematical modelling in the context of an interactive balance between theory, experiment and computation. However, computational methods and tools are still far from being appropriately integrated in the high school and university curricula in science and mathematics. In this paper, it is discussed the relevance of mathematical modelling and illustrated how a compute
  • 2011, Mathematical modelling in science and mathematics education, Scientific research involves mathematical modelling in the context of an interactive balance between theory, experiment and computation. However, computational methods and tools are still far from being appropriately integrated in the high school and university curricula in science and mathematics. In this paper, it is discussed the relevance of mathematical modelling and illustrated how a compute
  • 2011, Mathematical modelling in science and mathematics education, Scientific research involves mathematical modelling in the context of an interactive balance between theory, experiment and computation. However, computational methods and tools are still far from being appropriately integrated in the high school and university curricula in science and mathematics. In this paper, it is discussed the relevance of mathematical modelling and illustrated how a compute
  • 2010, Enhancing science and mathematics education with computational modelling, The development of knowledge in science and mathematics involves modelling processes where theory, experiment and computation are dynamically interconnected. For education in these fields to be in contact with their rapid progress and closer to the nature of research, it is crucial that both curricula and learning environments from high school to university manifest effectively a balanced interpla
  • 2010, Enhancing science and mathematics education with computational modelling, The development of knowledge in science and mathematics involves modelling processes where theory, experiment and computation are dynamically interconnected. For education in these fields to be in contact with their rapid progress and closer to the nature of research, it is crucial that both curricula and learning environments from high school to university manifest effectively a balanced interpla
  • 2010, Enhancing science and mathematics education with computational modelling, The development of knowledge in science and mathematics involves modelling processes where theory, experiment and computation are dynamically interconnected. For education in these fields to be in contact with their rapid progress and closer to the nature of research, it is crucial that both curricula and learning environments from high school to university manifest effectively a balanced interpla
  • 2010, Computers, modelling and meaningful learning in science and mathematics, Scientific computation is an essential component for the development of knowledge in science and mathematics. However, the balance that exists in research between computation, experimentation and theory is still far from being adequately incorporated in the corresponding high school and undergraduate university curricula. In this article we discuss the theoretical rationale supporting the developm
  • 2010, Computers, modelling and meaningful learning in science and mathematics, Scientific computation is an essential component for the development of knowledge in science and mathematics. However, the balance that exists in research between computation, experimentation and theory is still far from being adequately incorporated in the corresponding high school and undergraduate university curricula. In this article we discuss the theoretical rationale supporting the developm
  • 2010, Computers, modelling and meaningful learning in science and mathematics, Scientific computation is an essential component for the development of knowledge in science and mathematics. However, the balance that exists in research between computation, experimentation and theory is still far from being adequately incorporated in the corresponding high school and undergraduate university curricula. In this article we discuss the theoretical rationale supporting the developm
  • 2010, Computational modelling in science, technology, engineering and mathematics education, Modelling is a central aspect of the research process in science, technology, engineering and mathematics (STEM) which occurs in the cognitive contexto of an interactive balance between theory, experiment and computation. The STEM learning processes should then also involve modelling in environments where there is a balanced interplay between theory, experiment and computation. However, an adequat
  • 2010, Computational modelling in science, technology, engineering and mathematics education, Modelling is a central aspect of the research process in science, technology, engineering and mathematics (STEM) which occurs in the cognitive contexto of an interactive balance between theory, experiment and computation. The STEM learning processes should then also involve modelling in environments where there is a balanced interplay between theory, experiment and computation. However, an adequat
  • 2010, Computational modelling in science, technology, engineering and mathematics education, Modelling is a central aspect of the research process in science, technology, engineering and mathematics (STEM) which occurs in the cognitive contexto of an interactive balance between theory, experiment and computation. The STEM learning processes should then also involve modelling in environments where there is a balanced interplay between theory, experiment and computation. However, an adequat
  • 2009, Computational modelling with modellus: an enhancement vector for the general university physics course, In this paper we present a step forward to improve general physics as an educational experience: the implementation of a new course component composed by innovative workshop activities based on computational modelling in the general physics course taken by first year biomedical engineering students at the Faculty of Sciences and Technology of the New Lisbon University. The activities were created
  • 2009, Computational modelling with modellus: an enhancement vector for the general university physics course, In this paper we present a step forward to improve general physics as an educational experience: the implementation of a new course component composed by innovative workshop activities based on computational modelling in the general physics course taken by first year biomedical engineering students at the Faculty of Sciences and Technology of the New Lisbon University. The activities were created
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  • 2008, Demonstration and mental practice in the acquisition of the motor skills, Demonstration and mental practice are variables capable to enhance the learning of motor skills. The purpose of this study was to show the empirical knowledge produced on demonstration and mental practice studies, as well as, a possible relation between these variables effects in the acquisition of motor skills. The results of studies suggest that these variables act similarly in the process of me
  • 2008, Demonstration and mental practice in the acquisition of the motor skills, Demonstration and mental practice are variables capable to enhance the learning of motor skills. The purpose of this study was to show the empirical knowledge produced on demonstration and mental practice studies, as well as, a possible relation between these variables effects in the acquisition of motor skills. The results of studies suggest that these variables act similarly in the process of me
  • 2004, Playing Newtonian Games with Modellus, This article is a short introduction on how to use Modellus (a computer package that is freely available on the Internet and used in the IOP Advancing Physics course) to build physics games using Newton’s laws, expressed as differential equations. Solving systems of differential equations is beyond most secondary-school or first-year college students. However, with Modellus, the solution is simply
  • 2004, Playing Newtonian Games with Modellus, This article is a short introduction on how to use Modellus (a computer package that is freely available on the Internet and used in the IOP Advancing Physics course) to build physics games using Newton’s laws, expressed as differential equations. Solving systems of differential equations is beyond most secondary-school or first-year college students. However, with Modellus, the solution is simply
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  • 2004, Playing Newtonian Games with Modellus, This article is a short introduction on how to use Modellus (a computer package that is freely available on the Internet and used in the IOP Advancing Physics course) to build physics games using Newton’s laws, expressed as differential equations. Solving systems of differential equations is beyond most secondary-school or first-year college students. However, with Modellus, the solution is simply
  • 1999, Introdução ao Modellus
  • 1990, Computadores, aprendizagem e ensino da física: O computador como «laboratório conceptual», Discutem-se neste artigo algumas das aplicações «clássicas» dos computadores no ensino das Ciências e da Física em particular. Após uma breve síntese de alguns dos problemas actuais no ensino da Física, apresenta-se uma nova modalidade de utilização de computadores no ensino desta disciplina: o computador como «laboratório conceptual» onde os alunos podem explorar as suas próprias concepções e mod
  • 1990, Computadores, aprendizagem e ensino da física: O computador como «laboratório conceptual», Discutem-se neste artigo algumas das aplicações «clássicas» dos computadores no ensino das Ciências e da Física em particular. Após uma breve síntese de alguns dos problemas actuais no ensino da Física, apresenta-se uma nova modalidade de utilização de computadores no ensino desta disciplina: o computador como «laboratório conceptual» onde os alunos podem explorar as suas próprias concepções e mod
  • 1990, Computadores, aprendizagem e ensino da física: O computador como «laboratório conceptual», Discutem-se neste artigo algumas das aplicações «clássicas» dos computadores no ensino das Ciências e da Física em particular. Após uma breve síntese de alguns dos problemas actuais no ensino da Física, apresenta-se uma nova modalidade de utilização de computadores no ensino desta disciplina: o computador como «laboratório conceptual» onde os alunos podem explorar as suas próprias concepções e mod
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