Disciplina Atelier de Realização e Produção Cinematográfica I

  • Apresentação

    Apresentação

    Introdução ao trabalho dos autores em cinema: masterclasses e estudos de caso.

  • Conteúdos Programáticos

    Conteúdos Programáticos

    Part I

    1. Introduction to film directing

    2. The authors' work

    2.1 Aesthetics and authorship

    2.2 Screenings

    2.3 Masterclasses

     

    Part II

    1. Production in film studies: an overview 

    2. Independent Production: Contexts, Values, Ideas and Challenges

    2.1 Finding, nurturing and challenging talent

    2.2 Understanding the Director’s Vision: Cast, Theme, Story, Style and Technology

    3. Modes of Production, Circulation and Relevance in contemporary Cinema

    3.1 The role of Festivals, Salles Agents, Publicists and Distribution

    3.2 The rising impact of Communities

    4. In-depth case studies from concept to distribution (focus on firsts or second time directors of feature films).

  • Objetivos

    Objetivos

    Confronto com a diversidade de formas de pensar e fazer cinema independente na atualidade, com especial incidência em estudos de caso de realizadores com somente primeiras e segundas longas metragens, da ideia ao ecrã. 

    1. Compreender melhor os desafios e processos de concepção, desenvolvimento e produção do cinema independente na actualidade;

    2. Tomar consciência da importância da visão do realizador, do seu estilo, da sua abordagem às personagens e ao tema;

    3. As implicações das escolhas do elenco e da equipa e as suas relações com a escala e os modos de produção;

    4. Compreender o papel do conhecimento e da circulação das obras cinematográficas no cinema contemporâneo.

  • Metodologias de ensino e avaliação

    Metodologias de ensino e avaliação

    Applied theory, film viewing and group discussions. 

    Masterclasses: (Susana Nobre; Lkhagvadulam Purev-Ochir; Inês Gil, among others) and case studies focused on challenging directors (“After Sun”, Charlotte Wells; “Tienes que venir a verla”, Jonas Trueba; “In water”, Hong Sang Soo, among others).

    The assessment will be based on the presence (obligatory) and participation of the students in the sessions (50%) and a final brief written report (1000 words) discussing the more relevant aspects of the case studies sessions and masterclasses (50%).

  • Bibliografia principal

    Bibliografia principal

    — BROOKS, Peter (1984). Reading for the Plot. Design and Intention in Narrative. Harvard University Press

    — GEUENS, Jean Pierre (2000). Film Production Theory. Suny Press

    — GROVE, Elliot (2014). Raindance Producers' Lab Lo-To-No Budget Filmmaking. Londres: Focal Press, second edition

    — MACDONALD, Scott (2006). A Crtitical Cinema 5. Interviews with Independent Filmmakers. Berkeley: University of Califórnia Press

INSCRIÇÃO AVULSO
Política de Cookies
Este website utiliza cookies para lhe proporcionar uma melhor experiência de navegação.
Aceitar
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small Logo EU small Logo PRR republica 150x50 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios filmeu