Teacher
Manuel José Carvalho Almeida Damásio

Manuel José Carvalho Almeida Damásio
mjd***@ulusofona.pt
DF1D-24DD-98B1
0000-0002-1046-2263

Resume

Manuel José Carvalho Almeida Damásio. É Professor Associado no(a) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias. Publicou 96 artigos e capítulo(s) de livros. Nas suas atividades profissionais interagiu com 47 colaborador(es) em coautorias de trabalhos científicos. No seu curriculum Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Young e-audiences; Online media; Networked media; Traditional media; Mediatisation; Media usage; Ciências Sociais::Ciências da Comunicação; Communication; Computer Networks and Communications; Mass media; Consumption and use practices; Materiality; Affordances; Technologies; Internet; Análise de redes sociais; Blogue; Doença oncológica; Ajuda mútua; Análise de Redes Sociais; Doença Oncológica; Ajuda Mútua; Social Network Analysis; Blog; Oncologic Disease; Mutual Help; HEALTHCARE; WELLNESS; DIGITAL TELEVISION; ICTS; Saúde; comunicação; literacia; e-health; meios electrónicos; INTERNET SEM FIOS; TELEMÓVEIS; REDES SOCIAIS; WIRELESS INTERNET; CELLPHONES; SOCIAL NETWORKS; MOBILE INTERNET; INTERNET ACCESS; STAKEHOLDERS; HEALTH; TECHNOLOGY; COMUNICAÇÃO; INTERNET; CAPITAL SOCIAL; COMUNIDADES VIRTUAIS; COMMUNICATION; SHARE CAPITAL; VIRTUAL COMMUNITIES; COMUNIDADE; MEIOS DE COMUNICAÇÃO DE MASSAS; PSICOLOGIA SOCIAL; SOCIAL CAPITAL; COMMUNITY; MEDIA; TECHNOLOGICAL INNOVATION; (...).

Graus

  • Título de Agregado
    Comunicação
  • Licenciatura
    Ciências da Comunicação
  • Mestrado
    Ciências da Comunicação
  • Master
    Film, Photography and Television - Napier University, UK
  • Título de Agregado
    Ciências da Comunicação
  • Doutoramento
    Ciências da Comunicação

Publicações

Conference paper

  • Mobile Internet : perspectives from the Stakeholders
  • Mobile Internet : perspectives from the Stakeholders
  • Internet móvel em Portugal: variáveis de acesso, uso e consumo
  • 2012, Digital TV adopters and non-adopters in the context of the analogue terrestrial TV switchover in Portugal
  • 2011, IMECS 2011 - International MultiConference of Engineers and Computer Scientists 2011: Preface
  • 2011, EuroITV 2011 chairs' welcome
  • 2011, Drivers and barriers to the adoption of the digital television in portugal
  • 2008, Realism in gameplay
  • 2008, Grasshopper outbreaks in colorado: A spatial decision support with SAKWeb©

Book chapter

  • Actividade e comunicação: o sujeito perante os media, Quimera
  • 2022, Re-Thinking Health Behaviour Change Models From an Integrated Perspective, Building From Complementarity to Reach a Unified Overview, {IGI
  • 2009, Actividade e comunicação: o sujeito perante os media, Quimera

Journal article

  • 2022-05-25, Abstract Machine, Interactive Film & Media Journal
  • 2022-01-25, The Pedagogical Value of Creating Accessible Games: A Case Study with Higher Education Students, Multimodal Technologies and Interaction
  • 2021-10-01, Damásio, Manuel & Grácio, Rita (2021), “Mapping the Film and Audiovisual Sectors: A Research Agenda for the Future”, , v7, pp:79-107 | issn 5-607727-158028 00007 , Journal of Creative Industries and Cultural Studies JOCIS
  • 2021, Mapping the Film and Audiovisual Sectors: a Research Agenda for the Future, Journal of Creative Industries and Cultural Studies
  • 2020-05-28, As telenovelas portuguesas: a adoção de inovações no contexto de uma cultura de produção audiovisual, Media & Jornalismo
  • 2020-03, Portuguese Soap Operas: A case study on the emergence of an original production culture, Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies
  • 2019, Portuguese soap operas : a genre at the crossroads
  • 2018-08-09, Engaging Men in Prenatal Health via eHealth: Findings From a National Survey, JMIR Pediatrics and Parenting
  • 2018, A telenovela como lugar de memória: a telenovela portuguesa como representação social
  • 2017-09-08, IMPROVING PRENATAL HEALTH COMMUNICATION: ENGAGING MEN VIA E-HEALTH, PEOPLE: International Journal of Social Sciences
  • 2017-06-08, Entrepreneurship education for film and media arts, Industry and Higher Education
  • 2017-03, Sense of Community and Social Capital: The Role of the Internet in Shaping Social Dynamics, MedienJournal
  • 2017, Patterns of European youngsters’ daily use of media
  • 2017, Patterns of European youngsters’ daily use of media
  • 2017, Patterns of European youngsters' daily use of media
  • 2017, Patterns of European youngsters' daily use of media
  • 2017, Engaging Men in Prenatal Health Promotion: A Pilot Evaluation of Targeted e-Health Content, American Journal of Men's Health
  • 2016-04-01, The Value of Mobile Communication for Social Belonging, International Journal of Handheld Computing Research
  • 2015, Between old broadcast media and new networked media: Materiality and media consumption practices, International Journal of Communication
  • 2015, Between Old Broadcast Media and New Networked Media
  • 2014, e-Health and health literacy: A research methodology review, Journal of Computer-Mediated Communication
  • 2014, Using digital interactive television for the promotion of health and wellness, International Journal of Health Promotion and Education
  • 2014, Using digital interactive television for the promotion of health and wellness
  • 2014, Using digital interactive television for the promotion of health and wellness
  • 2014, A análise de redes sociais no estudo do processo da construção da ajuda mútua da pessoa com doença oncológica com blogue
  • 2013-09-01, Introducing social capital into the ‘polarized pluralist’ model: The different contexts of press politicization in Portugal and Spain, International Journal of Iberian Studies
  • 2013, eHealth and Health Literacy: A Research Methodology Review, Journal of Computer-Mediated Communication
  • 2013, Social activities and mobile Internet diffusion: A search for the Holy Grail?, Mobile Media and Communication
  • 2013, Saúde electrónica e literacia em saúde: uma revisão da metodologia de pesquisa
  • 2013, Saúde electrónica e literacia em saúde: uma revisão da metodologia de pesquisa
  • 2012, e-Health and Health literacy: a revision of research methods
  • 2012, e-Health and Health literacy: a revision of research methods
  • 2012, Virtual communities and social activities: reframing the online experience, IJWBC
  • 2012, Virtual communities and social activities: Reframing the online experience, International Journal of Web Based Communities
  • 2012, The potential of digital interactive television for the provision of healthcare and wellness services
  • 2012, The potential of digital interactive television for the provision of healthcare and wellness services
  • 2012, Serviços inclusivos de promoção da saúde e bem-estar via televisão digital: reportagem e debate interativos sobre Diabetes
  • 2012, Serviços inclusivos de promoção da saúde e bem-estar via televisão digital: reportagem e debate interativos sobre Diabetes
  • 2012, Profiles of digital TV adopters in the switchover context in Portugal
  • 2012, Profiles of digital TV adopters in the switchover context in Portugal
  • 2012, O potencial da televisão do futuro para a prestação de serviços de saúde e bem-estar
  • 2012, O potencial da televisão do futuro para a prestação de serviços de saúde e bem-estar
  • 2012, Moving towards a socially-driven internet architectural design, ACM SIGCOMM Computer Communication Review
  • 2012, Improvement of fungal arabinofuranosidase thermal stability by reversible immobilization
  • 2012, Drivers and barriers to digital television adoption in Portugal: the perspectives of the TV viewers and other main stakeholders
  • 2012, Drivers and barriers to digital television adoption in Portugal: the perspectives of the TV viewers and other main stakeholders
  • 2012, Contributos para o aprofundamento do conceito de literacia: utilização de tecnologia digital em contextos de ensino
  • 2012, Contributos para o aprofundamento do conceito de literacia: utilização de tecnologia digital em contextos de ensino
  • 2012, Belonging to a community: the mediation of belonging
  • 2012, Belonging to a community: the mediation of belonging
  • 2012, Belonging to a community: The mediation of belonging, Observatorio
  • 2012, A relevância do capital social para a experiência de uso da internet: contributos para a análise da relação entre comunidades e redes sociais 
  • 2012, A relevância do capital social para a experiência de uso da internet: contributos para a análise da relação entre comunidades e redes sociais 
  • 2009, Realism in Gameplay: Digital Fiction and Embodiment
  • 2009, Realism in Gameplay: Digital Fiction and Embodiment
  • 2009, ADOPT_DTV: Barreiras à adopção da televisão digital no contexto da transição da televisão analógica para o digital em Portugal
  • 2009, ADOPT_DTV: Barreiras à adopção da televisão digital no contexto da transição da televisão analógica para o digital em Portugal
  • 2008, The uncanny valley, notes on the realism of “living” creatures in digital games and their relationships with the player
  • 2008, The uncanny valley, notes on the realism of “living” creatures in digital games and their relationships with the player
  • 2008, Hipervídeo na Preservação e Partilha de Memória Cultural e Etnográfica
  • 2008, Hipervídeo na Preservação e Partilha de Memória Cultural e Etnográfica
  • 2007, Processos de recepção do cinema português entre os seus públicos locais
  • 2007, Processos de recepção do cinema português entre os seus públicos locais
  • 2005, Estratégias de uso e consumo dos novos media: audiências fragmentadas e novas audiências
  • 2005, Estratégias de uso e consumo dos novos media: audiências fragmentadas e novas audiências
  • 2004, Universidade Amílcar Cabral : uma parceria para o reforço da Lusofonia
  • 2004, Universidade Amílcar Cabral : uma parceria para o reforço da Lusofonia
  • 2004, Interactive television usage and applications: the Portuguese case-study
  • 2001, Valor e propriedades das experiências interactivas
  • 2001, Valor e propriedades das experiências interactivas
  • 2001, Novas literacias, novas ferramentas educativas
  • 2001, Novas literacias, novas ferramentas educativas
  • 1999, Literacia visual e edição não-linear
  • 1999, Literacia visual e edição não-linear

Other output

  • 2017-11-29, Engaging Men in Prenatal Health via eHealth: Findings From a National Survey (Preprint)
  • 2016, Between M-Internet Users and Stakeholders: Convergence or Divergence?
  • 2013, The Adoption of Mobile Internet: Industry and Users Experiences, Lecture Notes in Computer Science
  • 2013, "Using Digital Interactive Television to Promote Healthcare and Wellness Inclusive Services", Lecture Notes in Computer Science
  • 2007, Seeing films: audiences reaction to local cultural products, This paper discusses the results of a large survey conducted in 2006 on the perception Portuguese movies’ audiences have of their own locally produced films. Audience’s reception of locally produced films is marked by the rejection of the consumption of these objects as a result of a bias against locally produced cultural artefacts. The prejudice shaping this relationship, not only demands for new

Book

  • 2016, Preface, Martins, C.P.; Damásio, M.J.
  • 2013, Networks of belonging: Interaction, participation and consumption of mediatised content, Cordeiro, P.; Damásio, M.J.; Starkey, G.; Teixeira-Botelho, I.; Dias, P.; Ganito, C.; Ferreira, C.; Henriques, S.

Report

  • 2010, The PR Pyramid: Social media and the new role of Public Relations in organizations. A Pirâmide das RP: Os media sociais e o papel das Relações Públicas nas organizações, http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-4-201201-11-30

Newspaper article

  • 2007, Seeing films: audiences reaction to local cultural products

Thesis / Dissertation

  • 2007, Contributos para a história do ensino superior em Portugal: o caso “Universidade Livre” e a evolução do ensino superior privado após o 25 de Abril.

Email


Cookie Policy
This site uses cookies to offer you a better browsing experience.
Accept
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small Logo EU small Logo PRR Logo UE Financed Logo PT Livro de reclamaões Elogios