filmeu

Class Author Photography: Individual Project I

  • Presentation

    Presentation

    curricular unit where an author's photography project is developed under a mentoring regime. Exploration of photography in its various expressive languages. The course culminates with the presentation of individual student projects.
  • Code

    Code

    ULHT624-17600
  • Syllabus

    Syllabus

    Part of contextualization and theoretical reflection: art and artwork the photographic art and photography and photography as art Photography as an idea, as a process and as a technique Practical component: - Carrying out photographic exercises based on launched themes - Games of sensory experiences from photographic experimentalisms - Methods and work processes in project practice - Graphic diary/ - Reading and writing exercises author project
  • Objectives

    Objectives

    Reflection on some texts/discourses about art Understand the importance of photography in the field of art Understand the importance of discourse in contemporary artwork Know and identify the main movements in photography in the 2nd half of the 20th century and the 21st century. Provide a space for analysis and discussion around visual objects from the spheres of visual arts, cinema, photography and video. To apprehend the concepts and specificities present in the various artistic languages Recognize some of the historical actors responsible for the evolution of photography as an artistic medium; conceptual and discursive object Perform theoretical and practical exercises  Conceive and develop an authorial photography project, with regular experimentation (on a weekly basis), using image printing to understand the various possibilities of each medium. - Formalization of the project in publication or exhibition installation
  • Teaching methodologies

    Teaching methodologies

    The curricular unit has a theoretical and practical nature, therefore, the methodologies range from the development of cognitive and reflective skills, encouraging analysis and criticism, to the proposal of exercises and practical photographic projects. Individual tutorial classes with group discussion moments.
  • References

    References

    ALMEIDA, Bernardo Pinto de (1995); Imagem da Fotografia , Ed. Assírio & Alvim BARTHES, Roland (2006) A Câmara Clara; Edções 70 ---(1982) Retórica da Imagem. Em: Barthes, R. (au.) O Óbvio e o Obtuso. Lisboa: Edições 70, BERGER, John (2018); Modos de Ver; Ed. Antíngona --(2020); Fotocópias; Ed. Antíngona BENJAMIN, Walter (1992) - Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política , Lisboa: Relógio d`Àgua CADAVA, E. e CORTÉS-ROCCA, P. (2006) Notes on Love and Photography, October, Vol. 116, CASARES, Bioy Adolfo (1984) AInvenção de Morel; Edições 70 DUBOIS, Philippe (1998); O Ato Fotográfico e outros ensaios; Ed Papirus FOSTER, H. (2004) - An Archival Impulse. October, Vol. 110, pp. 3-22. FRADE, P. M. (1992) - Figuras de Espanto. FRIED, M. (2008) Why Photography Matters as Art as Never Before. GUIBERT, Hervé (2024) - A Imagem Fantasma, ED. BCF  HEIDEGGER, Martin (1999) - A Origem da Obra de Arte , Lisboa. Edições 70 MEDEIROS, Margarida (2012) - A Últimas Imagem (fotografia de uma ficção); ED. Documenta
  • Assessment

    Assessment

    Avaliação:

    Participação nas atividades letivas, medida através da presença em aulas, bem como

    no desenvolvimento de exercícios fotográficos (processo), enquadrados num diário gráfico que implicam necessáriamente várias formas

    de impressão fotográfia, resposta ativa a propostas de leituras e de pesquisas, com uma apresentação

    preliminar acompanhada de texto realizado pelo aluno de acordo com as orientações dadas em tutoria

    (min 1000 palavras) - 50%

    Realização e apresentação (ex: nas formas de publicação, exposição ou outras) de um projeto autoral,

    devidamente acompanhado pelos docentes ao longo do semestre, acompanhado de um texto que o

    justifica ou contextualiza dos pontos de vista teórico e conceptual. Após a apresentação o projeto

    deverá ser submetido no moodle no formato pdf.(min 2000 palavras) - 50%

     

    O exame implica a apresentação oral de três elementos , sendo que em cada um deles o/a

    aluno/a terá de obter avaliação positiva.

    1) Desenvolvimento de projeto (work-in-progress) - o/a aluno/a deverá apresentar um diário gráfico, em

    formato físico

    2) Projeto Autoral (obra finalizada) devidamente apresentada

    3) Ensaio teórico (reflexão crítica)mín.3000 palavras

SINGLE REGISTRATION
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small financiado eu 2024 prr 2024 republica portuguesa 2024 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios