-
Presentation
Presentation
This curricular unit aims to discuss the role of international relations in the context of a growing economic and political globalization. The defense of national interests of the states, as well as the related attempt to develop a more assertive foreign policy in a international framework increasingly interdependent and guided by cooperation, oblige the states to think strategically the integration models (regional and international) that can best help meet their respective agendas. After analyzing and framing the origins of international organizations, along with their characteristics, we will proceed to the study of international political organizations, following regional organizations to conclude with a review of the role of Non-Governmental Organizations. It is important to understand and problematize the future of political integrations in a world dealing with crescent challenges, such as terrorism and the crisis of nation-state.
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Bachelor | Semestral | 5
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
1 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULP290-7361
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
Genesis and evolution of international organizations; Characteristics of international organizations; International political organizations: from League of Nations to UN; The role of UN in the world, their specialized agencies and the instruments for conflict resolution; European Union and the instruments of economic and political integration; Organization of the American States (OAS) as an integration model in the American continent; The origins of NATO and its strategic concept; Two examples of African integration: SADC and African Union; Lusophony: from common ties to integration (PALOP and CPLP); Non-Governmental Organizations: between past, present and future;
-
Objectives
Objectives
Recognize the plurality of international relations and their role in the international political system; Justify the emergence of international organizations and regional organizations in the last decades; Know the goals and general functioning of the organizations presented; Understand the origins of the League of Nations and the reasons for its dissolution; Comprehend the genesis, work and need of reform of United Nations (UN); Frame the role of the European Union in the promotion of peace in the old continent and the deepening of its political role; Explain the functioning of the Organization of the American States (OAS); Contextualize the emergence of NATO and its affirmation as a pole of stability in Europe; Problematize African integrations from SADC and African Union to CPLP; Question the current and future role of Non-Governmental Organizations (NGO);
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
Classes draw on the exposition, debate and deepening of the topics encompassed by the syllabus. Participation of the students will be encouraged in order to reinforce learning, assuming greater relevance on the moment of analysis and presentation of working groups related to topics taught in class. The contínuous evaluation encompasses: exam (50%) and one written group paper with respected oral presentation by each of the members (50%).
-
References
References
Campos, J. M. de. (coord.), 2010. Organizações Internacionais, 4ª edição. Coimbra: Coimbra Editora. Cravinho, J. G. 2002. Visões do Mundo: As Relações Internacionais e o Mundo Contemporâneo. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais. Dias, R. 2010. Relações Internacionais: Introdução ao Estudo da Sociedade Internacional Global. São Paulo: Editora Atlas. Ferraz, J. de F., Duque, R. (org.) 2021. Portugal nas Nações Unidas – 65 Anos de História. Lisboa: Tinta da China. Fukuyama, F. 2006. A Construção de Estados. Lisboa: Gradiva. Gerbert, P. 1977. As Organizações Internacionais, 2ª edição. Lisboa: Editora Arcádia. Hobsbawm, E. 2008. A Era dos Extremos – História Breve do Século XX – 1914-1991, 4ª edição. Lisboa: Editorial Presença. Moreira, A. 2013. Memórias do Outono Ocidental: Um Século Sem Bússola. Coimbra: Edições Almedina. Savite, A. 2015. Lições e Ilações das Organizações Políticas Internacionais. Lobito: Escolar Editora.
-
Assessment
Assessment
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Exame
A marcar com os alunos
50%
Entrega de trabalho de grupo escrito
A acordar com os alunos, mas em data posterior à apresentação oral. Entrega do trabalho em versão papel e digital (cerca de 20 páginas)
50%
Apresentação de trabalho de grupo (oralmente)
Data a combinar entre alunos e docente. Apresentação com uma duração mínima de 15 minutos, devendo enfatizar as ideias principais e conclusões da investigação. Os alunos poderão recorrer dos meios que considerem mais adequados para a realização do exercício. Segue-se um período de comentários e perguntas/respostas
A apresentação oral é obrigatória, tendo que participar todos os elementos do grupo, e juntamente com o trabalho de grupo escrito correspondem a metade da nota final.
Os estudantes que concluírem a avaliação contínua com 8 ou 9 valores ficam aptos a realizar a prova oral
Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...
-
Mobility
Mobility
No




