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Class Marketing Workshop

  • Presentation

    Presentation

    Marketing Workshop is a practical curricular unit in the 3rd year, 1st semester, designed to equip students with the skills required to develop and implement a complete Marketing Plan. It is part of the degree in Applied Communication: Marketing, Advertising and Public Relations, and serves as a practical application and consolidation of knowledge acquired in other units (Introduction to Marketing, Strategic Marketing, and Operational Marketing).
  • Code

    Code

    ULHT168-1754
  • Syllabus

    Syllabus

    Internal and external analysis (micro and macro environment). SWOT Matrix. Market attractiveness analysis (5 Forces Model). Growth strategy policies. Definition of marketing objectives. Marketing strategies: segmentation, target selection, differentiation, and positioning. Marketing Mix: Product, Price, Place, Promotion.
  • Objectives

    Objectives

    Develop skills in analyzing internal and external market contexts. Acquire the ability to formulate marketing strategies, segmentation, positioning, and differentiation. Apply tools for strategic and operational marketing planning. Work in groups to design and present a structured Marketing Plan. Solve practical case studies by applying concepts to real or simulated situations.
  • Teaching methodologies

    Teaching methodologies

    Active learning methodologies (flipped classroom, design thinking). Group work to design the Marketing Plan. Discussion and resolution of case studies. Individual and group presentations to foster communication and ensure continuous assessment.
  • References

    References

    McDonald, M., Wilson, H., & Chaffey, D. (2024). Marketing plans: profitable strategies in the digital age. John Wiley & Sons. Chernev, A. (2020) The Marketing Plan Handbook, 6 th edition, Cerebellum Press Godin, Seth (2019), Isso é marketing: Para ser visto é preciso aprender a enxergar, Alta Books . Westwood, J. (2019), How to Write a Marketing Plan: Define Your Strategy, Plan Effectively and Reach Your Marketing Goals, Kogan Page Wong, H., Radel, K, Ramsaram-Fowder, R. (2017), Planos de Marketing, um Guia Prático, Editora Saraiva, São Paulo, Brasil.
  • Assessment

    Assessment

    Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos, respetivas datas de entrega/apresentação e ponderação na nota final:
     

    • Plano de Marketing - 50%
    • Apresentações diversas (grupo e individual) - 20%
    • Casos práticos / atividades complementares - 30%
       

    O Plano de Marketing será complementado com discussão oral, com a presença de todos os elementos do grupo.

    Nos momentos de apresentação, não são permitidos quaisquer meios de apoio escrito (papel ou telemóvel) - apenas o suporte usado para apresentar o trablaho é permitido (apresentação em Powerpoint ou qualquer outro formato).


    Sobre IA: nos trabalhos a desenvolver em que seja usado o recurso a ferramentas de Inteligência Artificial, para além da indicação da(s) ferramenta(s) usada(s) devem também ser inseridas as prompts/perguntas colocadas à máquina/ferramenta.
     

    A calendarização dos diversos momentos de avaliação será disponibilizada no Moodle.

    A obtenção de uma nota inferior a 8,5 valores, no Plano de Marketing ou num dos casos práticos, obriga a exame de recurso.


    Em exame de recurso:
    - Os alunos realizarão um Plano de Marketing que corresponderá a 100% da classificação final (nota mínima de aprovação de 9,5 valores).

    - O Plano de Marketing realizado em recurso, deverá ser alvo de discussão oral em data a agendar.
     

    Adicionalmente, poderão ser incluídas informações gerais, como, por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar aos estudantes na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito.

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