-
Presentation
Presentation
"What should we know about Design, when only Design we know?" This is the motto of this Curricular Unit that aims to broaden the perception and knowledge about Design. It develops on the principle that, as knowledge changes, evolves, we ask new kinds of questions, which could not have been foreseen.
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Bachelor | Semestral | 4
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
3 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULHT93-7251
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
Presentation and analysis of "Case Studies", within the scope of Design action Polarity and oxymoron definition Polarities of Euphoric/Dysphoric, Syncrony/Diachrony, Action/Inaction, Polychrome/Monochrome Transformation and Transition Processes Plausible Content, Causal Conviction and Causal Concatenation Definition Communication Processes: Information, Objectives and Actions Intrinsic and Extrinsic Information Units
-
Objectives
Objectives
Aims the integration of several domains. Aims the knowledge and models transition and transformation between domains. Aims at discovering and bringing together different perspectives. Develops capacities for curiosity, enquiry and exploration. Aims the perception of inhospitable and welcoming environments, within the scope of Design.
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
The exposed contents and the exercises carried in this curricular unit, as well as the results obtained, result from methodologies oriented to the concept of information domain, that are related through dynamics of "transformation", that occurs when its characteristics translate an alteration or a modification which gave way to a new "form". A change from one "form" into another, a metamorphosis. Or by “transition”, which occurs when its information characteristics represent an intermediate state, a change from one condition to another, a path.
-
References
References
Cabanas, E., Illouz, E., (2019), A ditadura da felicidade - Como a ciência da felicidade controla as nossas vidas, Lisboa: Temas de Debates Johnson, S., (2011), As ideias que mudaram o mundo, Lisboa: Clube do Autor Pasternak, C., (2009), O que nos torna humanos?, Lisboa: Texto e Grafia Rutherford, A., (2020), O Livro dos Humanos - Uma breve história, fascinante e divertida, de como chegámos aqui, Porto Salvo: Desassossego Shaw, Julia; (2016), A Ilusão da Memória. Temas e Debates: Círculo de Leitores. Lisboa
-
Assessment
Assessment
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Trabalho prático I (trabalho de grupo):
Pesquisa de Campo Exploratória sobre coleções editoriais de literatura de viagens.
a designar
20%
Trabalho prático II (trabalho individual):
Projeto gráfico de uma coleção editorial de bolso de literatura de viagens constituída por 8 títulos composta por 2 fases sujeitas a avaliação.
Fase 1.ª: Design gráfico de 2 capas à escolha entre os 8 títulos da coleção.
a designar
40%
Fase 2.ª: Design gráfico de um livro entre os 8 títulos da coleção (constituído pelo miolo e por uma das capas elaborada na 1.ª fase).
a designar
40%
Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...
-
Mobility
Mobility
Yes




