-
Presentation
Presentation
This course unit is aimed at the study and understanding of the main concepts and theoretical currents that have shaped the history of political thought over the centuries. It proposes an analysis, through reference literature, of the major issues and concepts in political theory, such as power, freedom, justice, and democracy.
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Bachelor | Semestral | 6
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
3 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULHT11-1-23591
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
The course unit is structured around three main modules: the foundations of ancient political theory and thought, the rupture that gives rise to modernity, and contemporary political thought. The exploration of different theoretical and conceptual approaches will be carried out through the contributions of authors such as Aristotle, Saint Thomas Aquinas, Jean-Jacques Rousseau, Alexis de Tocqueville, Herbert Marcuse, Isaiah Berlin, Alasdair MacIntyre, and Patrick Deneen. The ideologies of modernity, socialism, liberalism and conservatism, as well as the concepts of utopia and dystopia, and their relevance to political thought, will also be addressed.
-
Objectives
Objectives
Identify the major issues in political theory, from Antiquity to the contemporary period. Understand the main concepts and currents of Western political thought. Develop critical thinking and argumentative skills regarding major issues such as power, justice, freedom, and authority. Critically analyze the assumptions of modern thought (liberalism, contractarianism, rationalism) and its alternatives. Relate political ideas to cultural expressions (literature, film, art, music) as forms of political imagination and critique.
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
In-class questions Oxford style debates
-
References
References
Aristóteles. (1997). Política (tradução, introdução e notas de M.¿G.¿Kury; 3ª ed.). Brasília: UNB. Berlin, I. (2023). Esperança e medo: Dois conceitos de liberdade (J.¿P.¿Pires & M.¿J.¿Baptista, Trad.). Porto: Guerra e Paz. Deneen, P. (2018). Why Liberalism Failed. New Haven: Yale University Press. MacIntyre, A. (2007). After Virtue: A Study in Moral Theory (3ª ed.). (Obra originalmente em inglês; sem tradução acadêmica recente em português). Marcuse, H. (1965). Tolerância repressiva. (Edição portuguesa atual; com base no original em alemão; dados completos da tradução podem ser complementados conforme disponível). Maquiavel, N. (2024). Discursos sobre a Primeira Década de Tito Lívio (1ª ed.). Lisboa: Edições 70. Rousseau, J.-J. (2025). Do Contrato Social (G. Neves, Trad.; Penguin Clássicos, 1ª ed., março de 2025). Lisboa: Penguin Clássicos.
-
Assessment
Assessment
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Teste de avaliação
20-12-2025
50%
Apresentação
20-12-2025
30%
Participação nas aulas e questões de aula
20-12-2025
20%
Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...
-
Mobility
Mobility
No




