-
Presentation
Presentation
Introduction to the Portuguese artistic system in the context of world art
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Bachelor | Semestral | 3
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
1 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULHT722-14646
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
1. Most relevant portuguese artist 2. Mediation in arts: museus and other institutions in Portugal. 3. The most imprtante shows, biennals, triennals of art 4. Analysis, in person presentation and discution of the student´s investigation about an artist work.
-
Objectives
Objectives
In a society increasingly competitive the artist in it inserted should be able to know all the themes and mechanisms with which his artista work is in connection. Thus, the objectives of the discipline are to identify the various aspects of contemporary art; the theming and pragmatic questioning of its key concepts; to acquire critical and analytical skills; the identification of nuclear paradigms of contemporary artistic debate; recognition of their plural relationships. It is also objective of the course to provide students with a level of understanding of the contemporary art world (artists, instruments and systems) enabling them to develop their autonomous projects. Thus, taking into account the learning based on observation of good practices and exchange of experiences the analysis and dialogue will be encouraged, providing students with material for reflection regarding the development of future projects
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
Relationship with the artistic and cultural community through weekly visits to cultural facilities.
-
References
References
AAVV. (2000). Ser artista em Portugal. Lisboa: Centro Nacional de Cultura AAVV. (2001). O estado das artes e as artes do estado. Lisboa: OAC AAVV. (2011). Marte 4: da criação artística à intervenção espacial. Lisboa: AEFBAUL AGAMBEN, G. (2010). O que é o Contemporâneo? E Outros Ensaios. Chapecó: Argos BELTING, H. (2009). Contemporary Art as Global Art: a Critical Estimate. Hans Belting and Andrea Buddensieg (eds.). The Global Art World. Ostfildern BOCK, J. (2002). Da obra ao texto: diálogos sobre a prática e a critica na artecontemporânea. Lisboa: Ed. CCB|MC MELO, A. (2007). Arte e artistas em Portugal. Lisboa: Bertrand/Instituto Camões MELO, A. (2012). Sistema da arte contemporânea. Lisboa: Documenta PÉREZ, M. (2007). Propostas da arte portuguesa. Porto: Ed. Serralves SMITH, T. (2009. What is contemporary art? Chicago: The University of Chicago Press
-
Assessment
Assessment
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Relatórios
até uma semana depois da visita a que se reportam
40%
Trabalho de pesquisa
+
Apresentação oral do trabalho
data de entrega a combinar com os estudantes
30%
+
30%
A avaliação contínua é composta por dois elementos: relatórios + trabalho final com apresentação oral. Na falta de um destes elementos não há lugar a avaliação contínua.
O exame terá um grau de dificuldade equivalente ao da avaliação contínua.
É exigida a presença em 75% das aulas para que seja considerada a avaliação contínua.
Relatórios 40% + Trabalho de investigação 30% + apresentação oral 30%
A avaliação é composta pelos 3 elementos.
Adicionalmente poderão ser colocadas no Moodle informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...
-
Mobility
Mobility
No




