-
Presentation
Presentation
The objective of the course is to provide students with contact with artistic institutions, mediators and artists, taking into account the establishment of relationships between their learning and the professional environment in which they will be inserted. The experience of organizations and artists will thus constitute an important added value to allow the assessment of possibilities taking into account the projects to be developed by students, both in academic and professional contexts.
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Bachelor | Semestral | 3
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
2 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULHT722-14659
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
1.Most relevant Portuguese artists 2.The mediation of the arts (promotion and dissemination) 3.Curatorship and programming 4.The art market 5.The main exhibitions, biennial, triennial 6.Visits to contemporary art exhibitions 7. Guided Tours, meetings and debates with artists, curators and cultural agents 8.Development of individual works on artists, works, exhibitions or cultural institutions.
-
Objectives
Objectives
Students should acquire a perspective on contemporary national and international art, getting to know their system of relationships, mediators, institutions and artists.
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
Relationship with the artistic and cultural community through weekly visits to cultural facilities.
-
References
References
AAVV. Marte 4: da criação artística à intervenção espacial. Lisboa: AEFBAUL, 2011. AGAMBEN, Giorgio. O que é o Contemporâneo? E Outros Ensaios. Chapecó: Argos, 2010. BELTING, Hans. Contemporary Art as Global Art: a Critical Estimate. Hans Belting and Andrea Buddensieg (eds.); The Global Art World, Ostfildern 2009 BOCK, Jurgen. Da obra ao texto: diálogos sobre a prática e a critica na artecontemporânea. Lisboa: Ed. CCB|MC, 2002 MELO, Alexandre. Arte e artistas em Portugal. Lisboa: Bertrand Ed. | Instituto Camões, 2007. MELO, Alexandre. Sistema da arte contemporânea. Lisboa: Documenta, 2012 PÉREZ, Miguel von Hafe. Propostas da arte portuguesa. Porto: Ed. Serralves, 2007 SMITH, Terry. What is contemporary art? Chicago: The University of Chicago Press, 2009. WARD, Ossian. Ways of Looking. London: Laurence King Pub, 2014
-
Assessment
Assessment
Descrição
Data limite
Ponderação
Relatórios sobre eventos assistidos pelos estudantes (visitas de estudo e /ou conferências no campus por artistas convidados)
na semana da visita
40%
Apresentação em aula do trabalho a desenvolver
data a definir pelo docente
20%
Trabalho final
final do semestre
40%
A avaliação é composta pelos 3 elementos (Relatórios + Apresentação em aula do trabalho a desenvolver + Trabalho Final).
É exigida a presença em 75% das aulas.
Os trabalhos são entregues através da plataforma moodle até à data limite definida em sala de aula. Após esta data não há entregas. Na ausência de um destes elementos de avaliação, o estudante não tem nota final e tem de ir a exame. O exame tem um grau de dificuldade equivalente à avaliação contínua.
Toda a comunicação é realizada através do moodle, designadamente as datas de avaliação, calendários de exame de recurso e de época especial.
-
Mobility
Mobility
No




