-
Presentation
Presentation
Following in the footsteps of the previous course of Scientific Research Methodology, this course seeks to be it's natural continuation, devised so as to deepen and consolidate knowledge of the best practices regarding research and the development and writing of academic work, that should be caracterized by seriousness, intelectual honesty and rigor, so that the student will be able, at end, to present a dissertation project that may be used by her or him, as far as possible, to pursue with his endeavors towards the obtaining of a Master's degree
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Master Degree | Semestral | 2
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
1 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULHT6659-7335
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
Introduction Building a chronogram Defining the research topic and restricting its scope The problem, the arguments and objectives of the dissertation The state of the art, the necessary bibliography, applying research techniques in practice Methodology Using comparative law and historical analysis The role of non-legal studies in dissertations Building a draft index Defending the project and the thesis, in particular how to prepare a guide for the presentation
-
Objectives
Objectives
The main objective of this course is to guide students during the process of preparing and writing a research project that will be presented and discussed at the end of the semester. During the semester the classes will allow students to think and craft their own dissertation path while applying the skills learned in the Curricular Unit Methodology of Scientific Research.
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
N/A
-
References
References
Aragão, Alexandra, Breves reflexões em torno da investigação jurídica, in Boletim da Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra, Volume LXXXV, Coimbra, 2009, pp. 765-794. Eco, Umberto, Como se faz uma tese em ciências humanas, tradução do original, 7.ª edição, Presença, 1998. Hespanha, António, Como preparar uma dissertação: um guia em cinco pontos, 2009. Poças, Luís, Manual de Investigação em Direito – Metodologia da Preparação de Teses e Artigos Jurídicos, 2ª edição, Almedina, 2022.
-
Assessment
Assessment
A avaliação é contínua e leva em consideração a assiduidade e a participação dos alunos nas aulas, não apenas de forma passiva, respondendo ao que é perguntado, mas de forma pró-ativa, através da promoção de debates construtivos e estruturadores. Será particularmente relevante para a avaliação os debates que serão realizados em torno de textos prévios indicados pelo docente, sem prejuízo de outros que possam ser considerados pelos alunos através de pesquisa própria. Finalmente, a apresentação, por cada aluno, do seu projeto de dissertação oralmente e por escrito consistirá, também, numa das principais formas de avaliação.
-
Mobility
Mobility
No




