Resume
Margarida Belchior concluded her PhD in Education in 2013, by the University of Lisboa (Institute of Education), with a thesis in a transdisciplinar domain, which title is: "Learning in the Information and Knowledge Society - between the local and the global - a contribution for Peace Education". Her Master in Education (Pedagogical Supervision) was concluded in 2005, by the same university, with the following title: "Professional Development and Primary Schools Teacher Learning - Contributions for a reflection about learning in the social practice". She is graduated in Educational Sciences (Adult Education) by the University of Lisbon since 1996. She was a former primary teacher since 1979. She is an innovative and experienced primary school teacher, and teacher trainer. She participated in innovative professional associations since the beginning of her professional life. She is also experienced in coordinating national projects to implement technology in education, mainly in kindergartens and primary schools. Between 2017-2019, she was a board member of a very innovative school Jardim Infantil Pestalozzi - a 50 years old school . Actualy her research interests are related with Inclusion and Learning methods based in action (Sociodrama), participatory action research methods (PAR). She was the national coordinator of a European Sociodrama Project funded by ERASMUS +: PERFORMERS 2: SCENE (2018-2021). She published 4 papers, 2 chapters of books. She received 2 prices. She won a 4 years Phd grant and participated in 4 projects. In her CV the most frequent terms are: ICT in Education, curricular articulation or integration, Lesson Study, Teacher training and cooperation, Learning based in action and Expressive Pedagogies, Human Development, Peace Education, Inclusion, Youngsters at risk, Learning as social practice.
Graus
-
BacharelatoMagistério Primário
-
LicenciaturaCiências da Educação
-
MestradoMestrado em Educação
-
DoutoramentoDoutoramento em Educação
-
OutrosDiretor de Sociodrama
Publicações
Artigo em revista
- 2023-04-08, 'Artists, Heritage and the Museum' Case Study: Educational Action with children, Cadernos de Sociomuseologia
- 2013-11, Aprender, tecnologías y educación para la paz: un proyecto de educacíón para el desarrollo, HTTP - educación y comunicación
- 2010, Numa sala de aula: o modelo do MEM e a Educação para a Paz, Escola Moderna
- 2007, Desenvolvimento Profissional de Professores: Aprender a Formar-se , Escola Moderna
- 2007, Oficina de Formação no MEM, Escola Moderna
Tese / Dissertação
- 2013-03-05, Aprender na Sociedade da Informação e do Conhecimento - entre o local e o global - contributos para a Educação para a Paz
Capítulo de livro
- 2021, Becoming a Sociodramatist: Sociodrama in Education, Sociodrama: the Art and Science of Social Change, 2021, L'Harmattan
- 2021, "Os primeiros passos" - PERFORMERS 1 (2016/2017), Sociodrama na construção de uma parceria, L'Harmattan
- 2010, Metas de Aprendizagem na área das TIC, Ministério da Educação/DGIDC
- 2008, Learning mathematics and competences: Bringing together three theoretical perspectives, MES
Edição de livro
- 2021, L'Harmattan
- 2021
Artigo em conferência
- Lesson study na formação de professores do 1.º ciclo do ensino básico
- 2022-07-14, Inclusão: como aprender com métodos ativos no 1.ºCEB?, 3.º Congresso Luso-Brasileiro de Educação Inclusiva
- 2022-07-14, Aprendizagem baseada na Ação: (trans)formação de professores para a inclusão, Congresso Luso-Brasileira de Educação Inclusiva - Conlubra 2022
- 2022-03-26, Orientando Investigações em Educação Inclusiva: Criar Laços, Desafiar Saberes e iluminar Caminhos, CiEF 2022 - Seminário Dar Asas ao Saber - Diálogos Multi, Inter e Transdisciplinares
- 2022-03-26, Formação de professores: conceções de estudantes de licenciatura e mestrado sobre a “Aprendizagem Baseada na Ação, CiEF 2022 - Seminário Dar Asas ao Saber - Diálogos Multi, Inter e Transdisciplinares
- 2012, Uma trajetória de aprendizagem numa oficina de formação em regime de «b-learning»., AFIRSE
- 2012, Promover o sucesso escolar no 1ºCEB através de uma oficina formação de professores (Projeto Mais Sucesso Escolar – Escolas Híbridas)., AFIRSE
- 2012, Lesson study: Um contributo para a formação de professores e promoção do sucesso escolar, AFIRSE
- 2010, Construção de um Cenário em “b-learning”: “Aprender, TIC e Educação para a Paz”, TICEDUCA 2010
- 2010, Cenário de Aprendizagem: TIC, APRENDIZAGEM e Educação para a Paz, Conferência Internacional Sete Saberes Necessários à Educação do Presente