filmeu

Teacher
Margarida Maria Sales Henriques Belchior

Margarida Maria Sales Henriques Belchior
A31A-9478-F44E
0000-0003-4235-9882

Resume

I concluded my PhD in Education by the University of Lisboa (Institute of Education), with a thesis in a transdisciplinar domain: "Learning in the Information and Knowledge Society - between the local and the global - a contribution for Peace Education" (2013). My Master in Education (Pedagogical Supervision) was by the same university: "Professional Development and Primary Schools Teacher Learning - Contributions for a reflection about learning in the social practice" (2005). I’m graduated in Educational Sciences (Adult Education) by the University of Lisbon (1996). I’m a former primary teacher (1979). As teacher, in Primary School, in Teacher training or at the University, key issues are participation, collaboration, democracy and Social Justice. I’m is also experienced in coordinating national and international projects. Between 2017-2019, I was a board member of the innovative school Jardim Infantil Pestalozzi. Actualy my research interests are related with Social and Educative Inclusion and Expressive Pedagogies (Learning creative action methods based on Sociodrama), participatory action research methods (PAR). I’m finishing my POS-DOC about the precedent research interests. I’ve published 5 papers, 6 chapters of books, organized 2 events, received 2 prices, and participated in 5 projects. In my CV the most frequent terms are: ICT in Education, curricular articulation or integration, Teacher training and cooperation, Learning based in action and Expressive Pedagogies, Comunity Development, Human Development, Peace Education, Social and Educative Inclusion, Youngsters at risk, Learning as social practice.

Graus

  • Bacharelato
    Magistério Primário
  • Licenciatura
    Ciências da Educação
  • Mestrado
    Mestrado em Educação
  • Doutoramento
    Doutoramento em Educação
  • Outros
    Diretor de Sociodrama

Publicações

Artigo em revista

  • 2023-04-08, 'Artists, Heritage and the Museum' Case Study: Educational Action with children, Cadernos de Sociomuseologia
  • 2013-11, Aprender, tecnologías y educación para la paz: un proyecto de educacíón para el desarrollo, HTTP - educación y comunicación
  • 2010, Numa sala de aula: o modelo do MEM e a Educação para a Paz, Escola Moderna
  • 2007, Desenvolvimento Profissional de Professores: Aprender a Formar-se , Escola Moderna
  • 2007, Oficina de Formação no MEM, Escola Moderna

Tese / Dissertação

  • 2013-03-05, Aprender na Sociedade da Informação e do Conhecimento - entre o local e o global - contributos para a Educação para a Paz

Capítulo de livro

  • 2023, ‘Sociodrama with Art’ in a multicultural context: The pacific Portuguese Carnation Revolution, Discovering the Languages of Peace - Handbook of Sociopsychodrama, 1rst, University of Zadar
  • 2021, Becoming a Sociodramatist: Sociodrama in Education, Sociodrama: the Art and Science of Social Change, 2021, L'Harmattan
  • 2021, "Os primeiros passos" - PERFORMERS 1 (2016/2017), Sociodrama na construção de uma parceria, L'Harmattan
  • 2010, Metas de Aprendizagem na área das TIC, Ministério da Educação/DGIDC
  • 2008, Learning mathematics and competences: Bringing together three theoretical perspectives, MES
  • 2005, «Primeiros Passos»: Uma página de apoio aos professores em início de carreira (HTTP://AZINHEIRA.ESE.IPS.PT/PRIMEIROS_PASSOS), Universidade do Minho

Edição de livro

  • 2021, L'Harmattan
  • 2021

Artigo em conferência

  • O lesson study como estratégia de formação de professores a partir da prática profissional
  • Lesson study na formação de professores do 1.º ciclo do ensino básico
  • 2022-09-15, A curadoria participativa de um festival de cinema: reflexões educativas a partir de uma prática social inovadora., XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE) Educação e Cidades: Tempos, espaços, atores e culturas
  • 2022-07-14, Inclusão: como aprender com métodos ativos no 1.ºCEB?, 3.º Congresso Luso-Brasileiro de Educação Inclusiva
  • 2022-07-14, Aprendizagem baseada na Ação: (trans)formação de professores para a inclusão, Congresso Luso-Brasileira de Educação Inclusiva - Conlubra 2022
  • 2022-03-26, Orientando Investigações em Educação Inclusiva: Criar Laços, Desafiar Saberes e iluminar Caminhos, CiEF 2022 - Seminário Dar Asas ao Saber - Diálogos Multi, Inter e Transdisciplinares
  • 2022-03-26, Formação de professores: conceções de estudantes de licenciatura e mestrado sobre a “Aprendizagem Baseada na Ação, CiEF 2022 - Seminário Dar Asas ao Saber - Diálogos Multi, Inter e Transdisciplinares
  • 2012, Uma trajetória de aprendizagem numa oficina de formação em regime de «b-learning»., AFIRSE
  • 2012, Promover o sucesso escolar no 1ºCEB através de uma oficina formação de professores (Projeto Mais Sucesso Escolar – Escolas Híbridas)., AFIRSE
  • 2012, Lesson study: Um contributo para a formação de professores e promoção do sucesso escolar, AFIRSE
  • 2010, Construção de um Cenário em “b-learning”: “Aprender, TIC e Educação para a Paz”, TICEDUCA 2010
  • 2010, Cenário de Aprendizagem: TIC, APRENDIZAGEM e Educação para a Paz, Conferência Internacional Sete Saberes Necessários à Educação do Presente

Resumo em conferência

  • 2012, Lesson Study: um contributo para a formação de professores e promoção do sucesso escolar. Ateliê: Currículo e formação de professores IX (Projeto + Sucesso). , XIX Colóquio da Secção Portuguesa da AFIRSE ¿ Revisistar os Estudos Curriculares: onde estamos e para onde vamos?

Email


Lisboa 2020 Portugal 2020 Small Logo EU small Logo PRR republica 150x50 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios