filmeu

Class Psychometry

  • Presentation

    Presentation

    This curricular unit aims to promote knowledge and skills in the field of psychometrics. The learning objectives aim to promote relevant and central theoretical-practical knowledge in this specific field, having been defined because they are important for students to continue their studies and be able, subsequently, to develop their professional activity. The syllabus will be taught using a variety of methodologies, aiming to promote the acquisition of theoretical knowledge and the necessary practical training.
  • Code

    Code

    ULP608-14558
  • Syllabus

    Syllabus

    PC1: Introduction to Psychometrics 1.1 Definition, characterization, conceptual developments and application areas 1.2 The theory of measurement 1.3 Type of psychological tests PC2: Test theory 2.1 Construction, translation and adaptation of psychological tests 2.2 Study of the psychometric qualities of the tests 2.2.1 Analysis and selection of items 2.2.2 Validation of psychological tests 2.2.3 Normalization of psychological test results PC3: Administration, quotation and interpretation of psychological tests 3.1 Selection of tests 3.2 Requirements, conditions and technical-scientific skills of administration of psychological tests 3.3 Clearance and interpretation of psychometric test results PC4: Psychometrics and ethical-deontological considerations in psychological assessment. Considerations related to: 4.1 Specifics of the targets and application contexts 4.2 Age and level of development 4.3 Physical and / or mental conditions 4.4 In exceptional contexts
  • Objectives

    Objectives

    LO1: To recognize the importance of the study and evaluation of the psychometric qualities of psychological tests.  LO2: To demonstrate knowledge and practical skills to evaluate the psychometric qualities of psychological tests.  LO3: To describe the main methods of construction and validation of psychological tests, identifying the potentialities and limits associated with each one.  LO4: To recognize the different applications of psychological tests in different areas of psychology. LO5: To demonstrate technical and interpersonal knowledge in the use of psychological tests in different situations and practical contexts. LO6: To demonstrate knowledge about ethical-deontological issues in the use of psychological tests in different situations and practical contexts.
  • Teaching methodologies

    Teaching methodologies

    Methodologies: oral exposition, interactive dialogue, small group activities, peer feedback and teacher. The proposed and described teaching methodologies integrate a set of pedagogical innovation practices based on evidence, and adjusted to the objectives and contents of the curricular unit.
  • References

    References

    Almeida, L. S. & Freire, T. (2008). Metodologia da Investigação em Psicologia e Educação (5ª Edição). Braga: Psiquilíbrios Edições.  Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: An introduction (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.  Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2011). Introduction to Psychometric Theory. New York: Taylor & Francis.
  • Assessment

    Assessment

    Como referido no ponto Funcionamento da unidade curricular deste documento, a UC adota Avaliação Contínua (AC) e independência de avaliação das componentes teórica e prática. Cada componente integra instrumentos de avaliação específicos, a saber:

    • Instrumentos de avaliação na componente teórica: duas provas escritas individuais, cada uma das quais com ponderação de 25% na nota final. Ponderação da componente teórica na nota final: 60%;
    • Instrumentos de avaliação na componente prática: dois trabalhos práticos, realizados em grupo e, cada um dos quais, com ponderação de 25% na nota final. O primeiro trabalho, relativo à aplicação dos princípios teórico-práticos de construção de testes psicológicos, será avaliado por apresentação e discussão oral. O segundo trabalho, envolvendo a análise crítica de trabalhos científicos publicados no domínio da psicometria, será avaliado através de relatório escrito (10%) e discussão oral (15%). Os objetivos e especificações específicas de cada trabalho serão publicadas no Moodle. Ponderação da componente prática na nota final: 50%. 

    - É obrigatória a realização de todos os elementos de avaliação e classificação não inferior a 9.5 em ambas as componentes para aprovação à UC. Para cada componente, a classificação final é determinada arredondando às unidades o valor da méia ponderada das classificações obtidas nos instrumentos de avaliação que a integram.

    - Estudantes sem aprovação em avaliação contínua podem submeter-se a exame de avalição final (em época de recurso e/ou especial) de acordo com as normativas previstas para o efeito no Regulamento Geral de Avaliação. Os estudantes podem aprovar a uma das componentes e conservar essa nota, sendo-lhes exigido que realizem prova de exame correspondente à componente sem aprovação em AC; a nota final considerará a proporcionalidade prevista para cada componente. Os estudantes podem decidir não conservar a nota da componente com aprovação em AC, voltando a ser avaliados a ambas; nesse caso, as classificações obtidas na AC deixam de ser consideradas na classificação em exame.

    - A melhoria de classificação é efetuada através da realização de exame que abarca a totalidade dos conteúdos programáticos. 

SINGLE REGISTRATION
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small financiado eu 2024 prr 2024 republica portuguesa 2024 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios