-
Presentation
Presentation
The curricular unit "Emerging Topics in Clinical Neuropsychology" aims to equip students to identify and address contemporary challenges in clinical neuropsychology, ranging from social and health issues to technological innovations. Through a practical and interactive approach, students explore topics such as public policies, technological advancements, and evidence-based practices, while developing skills to plan and execute innovative community projects in the field of clinical neuropsychology, thus contributing to problem-solving at multiple levels - individual, community, and policy.
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Master Degree | Semestral | 4
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
1 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULP6819-25475
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
S1. Emerging topics in Neuropsychology - Thematic Seminar 1: Current Societal Challenges (example: public policies and inequality in access to neuropsychology) - Thematic Seminar 2: Emerging Health Challenges (eg oncology, cardiovascular diseases and infectious diseases) - Thematic Seminar 3: Technological Innovation challenges (example: virtual reality, the emergence of computational neuropsychology and artificial intelligence) - Thematic Seminar 4: Recent advances in evidence-based practice in Clinical Neuropsychology S2. Community Projects in Neuropsychology - Design and planning of innovative community projects in an emerging topic - Impact evaluation strategies in community projects
-
Objectives
Objectives
LO1. Identify emerging issues and challenges with recognized or potential impacts in clinical neuropsychology LO2. Describe the role of neuropsychologists in addressing these issues at multiple levels (individual, community, public policy) LO3. Plan a project on an emerging topic in clinical neuropsychology (to be assigned by the professor), incorporating outcome evaluation and evidence-based strategies.
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
Development of a scientific poster with a virtual Q&A session (Padlet platform) facilitated by students. Experimentation with innovative assessment and intervention methodologies in the field of neuropsychology (neuromodulation, biosensors, and virtual reality). Active and autonomous learning, with practical activities supporting the development of a community project. Collaboration with public, private, and social organizations in the region to develop a community project proposal.
-
References
References
Choi, J. M., & Murphy, J. W. (2021). Community-based service delivery: Theory and implementation. Routledge. Kane, R. L., & Parsons, T. D. (2020). The role of technology in clinical neuropsychology. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190234737.001.0001 Santos, F., Salvado, J.C., Carvalho, I.L. & Azevedo, C. (2016). Manual para Transformar o Mundo. Da visão inspiradora ao sucesso da iniciativa de impacto. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
-
Assessment
Assessment
Avaliação
No âmbito desta UC serão desenvolvidos dois produtos de avaliação:
- Poster Científico
Será atribuído a cada estudante um artigo científico sobre um tema emergente na área da neuropsicologia. O estudante deverá ler e analisar criticamente o artigo, produzindo um poster científico sobre o mesmo. O poster deverá ser submetido na plataforma Padlet e os estudantes deverão utilizar essa plataforma para colocar questões sobre os pósteres submetidos no seu painel temático e responder às questões sobre os seus trabalhos. Será ainda dinamizada uma sessão formal de Q&A onde os estudantes deverão responder a questões dos docentes sobre os pósteres desenvolvidos.
- Proposta de Projeto Comunitário
Os estudantes deverão desenvolver em grupo uma proposta de projeto comunitário na área da neuropsicologia clínica direcionado a uma instituição identificada pelos docentes. Os estudantes terão oportunidade de visitar a instituição, efetuar uma análise de necessidades e recursos disponíveis e, em sequência, desenvolver uma proposta de projeto. A proposta será desenvolvida em grupo através do preenchimento de um formulário disponibilizado pelos docentes. A proposta deverá ser submetida em formato PDF via Moodle e será efetuada uma apresentação da proposta em formato pitch, seguida de uma sessão de Q&A com questões individuais para os elementos de cada grupo.
A avaliação de cada um destes produtos será organizada em duas componentes de avaliação:
Componente 1. Avaliação Individual (60%)
- Poster Científico (15%)
- Participação na Sessão de Q&A sobre Poster Científico (20%)
- Participação na Sessão de Q&A sobre Projeto Comunitário (25%)
Componente 2. Avaliação de Grupo (40%)
- Desenvolvimento de uma proposta de projeto comunitário em grupo no domínio da neuropsicologia clínica (30%)
- Apresentação oral em formato pitch do projeto comunitário (10%)
Outra Informações
- As apresentações orais e sessões de Q&A serão desenvolvidas perante todos os estudantes, de forma a utilizar este procedimento de avaliação como momento de discussão e aprendizagem.
- Esta unidade curricular funcionará em modalidade de avaliação contínua, em regime presencial, implicando a presença em 75% das aulas (exceto nas exceções previstas no Regulamento de Avaliação).
- A classificação em cada uma das componentes de avaliação não poderá ser inferior a 9.5 valores. Os estudantes com uma nota inferior a 9.5 valores terão acesso a um exame em que devem: (1) ler e interpretar um artigo científico sobre um tema emergente na área da neuropsicologia; (2) elaborar uma breve proposta de projeto de intervenção comunitária no domínio da neuropsicologia, com base num problema social facultado pelo docente.
-
Mobility
Mobility
No




