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Presentation
Presentation
This curricular unit aims to promote the practical training of knowledge about research procedures, namely in terms of planning, reasoning and structuring an empirical study. The syllabus presented was selected and organized in order to promote sustained learning, but also because it is important for students to continue their studies and to be able to develop a master's thesis later. They will be taught through the use of a variety of methodologies, in order to promote the deepening of theoretical knowledge, but essentially its applied training.
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Class from course
Class from course
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Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Master Degree | Semestral | 4
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Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
1 | Mandatory | Português
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Code
Code
ULHT2203-23774
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Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
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Professional Internship
Professional Internship
Não
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Syllabus
Syllabus
S1: Ongoing Research Lines in the Master's Degree in Forensic Psychology of the Lusófona University. S2: Database research S3: Methodologies oriented to literature review S4: Research plans and procedures S5: Data collection and analysis S6: Elaboration and writing of research projects
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Objectives
Objectives
LO1: To define an original research theme in Forensic Psychology; LO2: To conduct bibliographic research on the selected topic; LO3: To carry out a critical reading of scientific papers related to the selected topic and proceed to its synthesis and integration; LO4: To design an oriented and coherent research project with regard to research questions and/or advanced hypotheses, empirically grounded and ethically justifiable.
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Teaching methodologies
Teaching methodologies
The seminars are designed to provide or deepen knowledge on research methods and scientific writing that can potentially be used in the development of the dissertation project. This project could be incorporated into the lines of research currently being pursued at the institution. An assessment task is assigned during the project seminar: peer feedback on the first round of the literature review of the project's topic. The goal of this task is to develop students' critical thinking applied to the scientific process.
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References
References
American Psychological Association (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7ª ed.). American Psychological Association. Field, A. (2013). Discovering statistics using SPSS. Sage. Katz, M. J. (2009). From research to manuscript: A guide to scientific writing. Springer. Martin, W. E. & Bridgmon, K. D. (2012). Quantitative and statistical research methods: From hypothesis to results. Wiley. McBride, D. (2016). The process of research in psychology. Sage. Silverman, D. (2013). Doing qualitative research: A practical handbook. Sage.
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Assessment
Assessment
Elementos de avaliação da UC
Avaliação Contínua:
Serão considerados três elementos:
(1) projeto de dissertação (ponderação de 70%)- O documento escrito será avaliado por um docente avaliador externo, indicado pelo/a orientador/a e aprovado pela direção de curso
(2) trabalho de orientação (ponderação de 20%)
- Classificação atribuída pelo docente orientador
(3) tarefa de seminário (ponderação de 10%)
- Classificação atribuída pelo docente responsável pelo seminário (10%).
Estudantes que excedam o limite de 30% de faltas, sem justificação ou estatuto especial, não serão elegíveis para avaliação contínua. A existência de mais de 30%
de faltas justificadas poderá implicar a realização de um momento complementar de avaliação.Estudantes com estatuto especial ou situações de isenção de assiduidade obrigatória, nos moldes do regulamento da Universidade, devem comunicar a sua situação e intenção de frequentarem a modalidade alternativa de avaliação contínua ao docente responsável pela unidade curricular até ao fim da 3ª semana a partir do início das aulas.
A avaliação alternativa se realiza nos seguintes moldes:
(1) projeto de dissertação (ponderação de 70%)- O projeto deverá incidir sobre um tema autoproposto, a ser enviado à docente responsável até a 3ª semana a partir do início do semestre, sempre que o(a) estudante não reúna os requisitos necessários para inscrição na UC de Dissertação em Psicologia Forense no ano letivo seguinte (e.g. estudantes de outros ciclos de estudo ou com UC de 1º ciclo não concluídas). O documento escrito será avaliado por um docente avaliador externo, indicado pelo/a orientador/a e aprovado pela direção de curso.
(2) Discussão oral do projeto (ponderação de 20%)
- Discussão do projeto com um docente designado pelo regente da UC, em data a designar.
(3) tarefa de peer-review (ponderação de 10%)
- Elaboração de uma peer-review de um manuscrito (pre-print) fornecido pela docente responsável pela UC.
As regras específicas para a realização desta modalidade de avaliação alternativa, incluindo prazos de entrega e materiais complementares serão disponibilizados aos estudantes. A avaliação alternativa garante o cumprimento dos objetivos da unidade curricular e a igualdade de tratamento dos estudantes, em conformidade com os instrumentos de avaliação definidos no artigo 14.º do Regulamento Geral de Avaliação, e os artigos 5º, 6º (nº 3, alíneas b), d) e e), 7º (n.º 5), 11º e 18º, do Regulamento Pedagógico - DESPACHO REITORAL Nº 24/2023).Avaliação por exame: Projeto de Dissertação - Ponderação 100% (elaboração e submissão de um projeto de dissertação em Psicologia Forense)
A adaptação dos procedimentos de avaliação em situações relacionadas com o plano de transição e de alunos finalistas inscritos na UC de Dissertação serão avaliados pontualmente pela direção do ciclo de estudos.
A utilização de IA nesta UC é limitada, sendo que o recurso a ferramentas de IA generativa não será permitido nesta UC nos momentos de avaliação pela impossibilidade de controlar (a qualidade d)as fontes que dá origem à informação gerada. Situações detectadas nos momentos de avaliação poderão levar à anulação do trabalho, podendo ainda haver lugar à calendarização de prova oral de avaliação, nas condições previstas nos Regulamentos em vigor.
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Mobility
Mobility
No




