filmeu

Class Geopolitics and Strategy

  • Presentation

    Presentation

    This unit seeks to present an analysis of current geopolitics and provide students with a fundamental knowledge of problems and tendencies in contemporary geopolitics and international relations. Starting with a discussion of the main concepts and theoretical frameworks guiding geopolitics and International Relations research, the students will then utilize these same tools to analyze the main actors in international politics during the Cold War, to understand the dynamics of international change and develop analytical capacities for identifying fundamental issues and events. Students will be in the possession of analytical tools allowing them to better comprehend international issues and politics.
  • Code

    Code

    ULHT11-2-23602
  • Syllabus

    Syllabus

    Concepts of Geopolitics and Geostrategy Main Theories and Schools up to World War II A Geopolitics of the New International Order Postcolonial and Decolonial Geopolitics Political-Strategic Planning and War and Peace
  • Objectives

    Objectives

    By the end of this course unit, students should be able to: Assess the main concepts and theories of geopolitical and geostrategic thinking in order to use them in interpreting the system. Understand geopolitical spaces and international conflicts, as well as the strategic options that arise. Comprehend what characterizes a geopolitical or geostrategic perspective in interpreting diplomatic, economic, and political events. Reflect on the differences and complementarities between Geopolitics and Geostrategy. Understand geopolitical thinking and its relations with internal and external territorial policies. Reflect on the major current national and international issues from the perspective of geopolitics and geostrategy in their classical, contemporary, and critical versions.
  • Teaching methodologies

    Teaching methodologies

    The learning methodologies include guided debates, focusing on the development of analytical capacity, oral skills, and written skills of the students, in addition to interaction tools, with or without the use of technology, that allow the exercise of critical thinking both in groups and individually. It is important for students to be familiar with the various types of professional exercises involving the discipline, which should also allow for an interface with contemporary uses of the topic in the market of think tanks and other international organizations, beyond academia.
  • References

    References

    Correia, P. D. P. (2012). Geopolítica e geoestratégia. Nação e Defesa. https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/7670/1/NeD131_PedroPezaratCorreia.pdf Lang, Miriam y otros, Lang, Miriam, ed., Bringel, Breno, ed. y Manahan, Mary Ann, ed. Más allá del colonialismo verde: justicia global y geopolítica de las transiciones ecosociales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, AR: CLACSO / Plataformas para el Diálogo Social / Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, 2024. 395 p. da Silva, L. L. S., & Teixeira, R. C. (2025). Da Geopolítica Crítica à Geopolítica mais-que-representacional. Caderno de Geografia, 35(80), 219-219. Moura, S. T. G., Lawton, T. C., & Tobin, D. (2025). How do multinational enterprises respond to geopolitics? A review and research agenda. International Journal of Management Reviews. Cope, Z. (Ed.). (2024). The Palgrave handbook of contemporary geopolitics. Palgrave Macmillan.
  • Assessment

    Assessment

    A avaliação será realizada com base em um portfólio desenvolvido ao longo do curso e entregue na semana 14 via Plataforma Moodle, seguindo a estrutura abaixo:
        •    Ensaio teórico robusto (30%) que relacione os textos das semanas 1, 4, 7, 10 e 13, com extensão entre 1.000 e 2.000 palavras, incluindo as referências finais no formato APA. Após cada uma das quatro primeiras semanas teóricas, o aluno deverá publicar no Moodle um rascunho parcial do ensaio (mínimo de dois rascunhos em quatro), mostrando a evolução do trabalho). O ensaio completo será entregue apenas ao final, dentro do portfólio, junto com os prints que comprovam a publicação dos rascunhos anteriores.
        •    Lista das atividades realizadas em sala (30%) com evidências de participação (prints do Moodle, fotos das atividades, prints de resultados, etc.), acompanhada de uma análise dos skills desenvolvidos.
        •    Linha do tempo (timeline) (30%) com todas as contribuições individuais para o trabalho em grupo (semanas 3, 6, 9, 12), descrevendo a participação individual e apresentando o resultado final do trabalho.
        •    Autoavaliação (10%) refletindo sobre a participação do aluno: desempenho, dificuldades e desafios enfrentados, evolução ao longo do curso, skills desenvolvidos, atributos positivos e aspectos a melhorar. Deve incluir uma frequência detalhada por semana, indicando presenças e ausências, com justificativas quando aplicável, e demonstrar como foi feito o cumprimento das atividades previstas. É obrigatório retirar no Moodle, por meio de prints, o relatório referente às atividades do aluno na disciplina, anexando-o como parte da autoavaliação no portfólio.


    A presença no curso é indispensável. As atividades devem ser realizadas ao longo do curso, respeitando sempre o prazo máximo de uma semana após a realização, tanto para atividades individuais quanto para as de grupo.

SINGLE REGISTRATION
Lisboa 2020 Portugal 2020 Small financiado eu 2024 prr 2024 republica portuguesa 2024 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios