-
Presentation
Presentation
Bioinorganis chemistry study how the metal ions interact with biological molecules and how this interaction changes their properties, applying the principles of coordination chemistry that were acquired before. This will enable a better understanding of the fundamental role of the metal ions in biological systems.
-
Class from course
Class from course
-
Degree | Semesters | ECTS
Degree | Semesters | ECTS
Bachelor | Semestral | 5.5
-
Year | Nature | Language
Year | Nature | Language
2 | Mandatory | Português
-
Code
Code
ULHT2532-16916
-
Prerequisites and corequisites
Prerequisites and corequisites
Not applicable
-
Professional Internship
Professional Internship
Não
-
Syllabus
Syllabus
1. Introduction to Inorganic Chemistry. Biogeochemical cycles of the elements. 2. Metal ions and proteins. 2.1 Binding, stability and folding. 2.2 Types of metal cofactors: heme and non-heme iron centers, copper centers. 3. Functions of metal ions. 3.1 Transport and storage. 3.2 Electron transport (respiration and photosynthesis). 3.3 Transport of gases. 3.4 Signaling and gene regulation. 3.5 Catalysis. 4. Metals in medicine.
-
Objectives
Objectives
The CU of Bioinorganic Chemistry aims at providing the student with a global view on the different biological aspects in which the inorganic elements have a fundamental impact, with the focus on the enzymatic conversions, electron transfer, and storage or transport.
-
Teaching methodologies
Teaching methodologies
Resources to methodologies that involve the interpretation of scientific articles related to the areas under study.
-
References
References
Bertini, 1., Gray, H. B., Stiefel, E. 1. & Valentine, J. S. (2006). Biological Inorganic Chemistry Structure and Reactivity. University Science Books. ¿ Crichton, R. (2012). Biological Inorganic Chemistry. Elsevier. - Lippard, S. J. M., Berg. J. (1994). Principles of Bioinorganic Chemistry. University Science Books, USA. Kaim, W., Schwederski, B., Klein, A. (2013). Bioinorganic Chemistry: Inorganic elements in the chemistry of Life. Wiley. Fraústo da Silva, J. J. R.e Armando L. da Silva, J. (2011). Elementos Químicos e a Vida, IST Press.
-
Assessment
Assessment
Ensino presencial com aulas teóricas e laboratoriais:
1) Avaliação contínua Classificação Laboratorial : 30 % da classificação final que contempla (20% da discussão dos cadernos e/ou apresentação trabalhos e 10% da assiduidade e desempenho). É obrigatória a frequência de 2/3 das aulas laboratoriais.
Classificação Teórica: 70 % da classificação final que contempla duas frequências, com ponderação de 35% cada.
A classificação de cada uma das componentes deve ser igual ou superior a 9,5 valores).
O trabalhador-estudante que opte pela avaliação contínua deverá cumprir com os requisitos acima definidos..
2) Exame final incide sobre a totalidade dos conteúdos programáticos, engloba provas escrita e laboratorial.
3) Melhoria : Prova de avaliação oral, englobando a totalidade dos conteúdos programáticos lecionados nas aulas
-
Mobility
Mobility
No




